Een paar weken geleden lanceerde Volkswagen een nieuwe sneaker. Volkswagen? Sneaker? Top, weer het zoveelste merk dat een sneaker maakt hoor ik je denken. Gelukkig is het niet zomaar een sneaker. De schoen, die bij Freshcotton tussen de anderen te vinden is, kost namelijk 23.444 euro. Oh, je krijgt er dan wel een gratis auto bij.

444 Logo

Het idee is simpel en sterk tegelijk. De uitvoering ook niet verkeerd. Hoewel het niet nieuw is om een kunstenaar aan een product te koppelen (merken als Nike en Absolut doen niet anders) zijn Achtung! en Volkswagen gelukkig verder gegaan dan het produceren van een oppervlakkige sneaker met een VW stempel erop.

Nieuwsgierig naar de totstandkoming en de samenwerking, trokken we Mervyn ten Dam van campagne agency Achtung! aan de mouw. Samen geven we je een uniek kijkje in het designproces dat leidde tot de Polo 444.

444 Logo



Achtung! kreeg van Volkswagen de opdracht om 'een gelimiteerde variant van de Polo te ontwikkelen voor een jonge doelgroep’. Binnen de muren van het Amsterdamse bureau ontstond het idee om het interieur van de auto en een sneaker (pun intended) naadloos op elkaar aan te laten sluiten. Mervyn bevestigd:

Volkswagen is al heel lang één van de meest creatieve merken als het om communicatie gaat. Een project als 444 is ontstaan door de creatieve ruimte die we kregen bij het invullen van een limited edition polo gericht op een jonge doelgroep.

Met dit simpele idee in het achterhoofd benaderde Achtung! sneaker ontwerper Hing Yeung. Deze Nederlander heeft classics voor Vision en Airwalk op zijn naam staan, woont tegenwoordig in Los Angeles en staat te boek als een van de grote sneakerontwerpers. Hij is daarnaast oprichter van het Hong Kong Stunt Team.

Hing heeft duizenden sneakers ontworpen, allemaal getekend door zijn strakke, eenvoudige stijl. 
En daar zag Achtung! wel wat in. Zij legden de opdracht bij Hing om niet alleen de sneaker te ontwerpen, maar ook om zich over het interieur van de auto te buigen. De eerste keer dat ontwerpers van Volkswagen zo in dienst stonden van een outsider.

444 schetsen

En dat hebben ze geweten. De autofabrikant heeft nieuwe productietechnieken overgenomen uit het sneakerwereldje, omdat ze bepaalde fijne details niet op eigen wijze voor elkaar kregen. Het interieur zit dus vol met sneakermaterialen als gelpads en ballistic nylon. De naam 444 staat trouwens voor de maat die de lengte van de auto heeft, omgerekend naar US shoesize.

Size 444


Vooral de website, ook ontwikkeld door Achtung!, laat zien dat de sneaker en auto vanuit één ontwerpgedachte tot stand zijn gekomen: het lijnenspel, materiaalgebruik van schoen en auto lopen vloeiend in elkaar over. En dat is mede te danken aan het grafisch ontwerp (logo en packaging door Dog and Pony) en de fotografie (van de hand van Klaas Jan Timmerman), Mervyn verklaart:

Veel aandacht is besteed aan fotografie, we hebben veel schetsen gemaakt om te kijken vanuit welke hoeken we de meest ‘soepele’ overgang tussen schoen en auto konden realiseren.




Er is niets gekort op het design en op de uitvoering en dat is merkbaar. Het is best knap dat een reclamebureau zo strak de regie over het ontwerp weet te voeren. Alle disciplines (concept, productontwerp, grafisch ontwerp, fotografie en web) zitten aangenaam op één lijn.

Het design spreekt een designminded doelgroep aan, maar het idee reikt veel verder en spreekt ook een bredere doelgroep aan. Het project kreeg op dezelfde dag aandacht op Hypebeast (‘s wereld meest bekende sneaker/fashion blog) als de Telegraaf en RTL Boulevard. Twee hele verschillende werelden.


Om een designminded doelgroep aan te spreken geldt maar eigenlijk maar 1 ding: ontwerpkwaliteit. Het product moet direct overtuigen en niet afhankelijk zijn van een ‘reclameverhaal’ om het te verkopen.

Reclame maken anno 2009 zit er niet meer in, dat vertelde FITC ons laatst ook al. Wij hebben onze frustraties, maar ook ideeën over hoe het wel moet – met 'merken op internet’ enzo. Dan is het fijn om te zien dat sommige bureaus het ook goed door hebben.

Hoewel je hem waarschijnlijk toch niet zal aanschaffen vertel ik je wel waar je een kijkje kunt nemen naar één van de 50 exemplaren: Jefferson Hotel en Freshcotton, want daar is ie gewoon tussen alle andere schoenen te koop.

444 Polo