De weloplettende Amsterdammer heeft het vast al opgemerkt. Sinds een paar weken loopt elke toerist rond met gloednieuwe draagbare posterkokers van het Van Gogh Museum. Oud blauw eruit. Fris geel erin. Koeweiden Postma tekende voor de huisstijl.

De footprint

Het patroon (‘de footprint’ genoemd) is afgeleid van ‘Korenveld met maaier’, een schilderij met de meest karakteristieke penseelstreek. Deze abstractie wordt gezet tegen een kleurenpalet dat het hele oeuvre van Nederlands bekendste schilder vertegenwoordigd. Mooi bedacht resulterend in een fijn palet, maar het voelt wat raar dat één schilderij de footprint bepaalt. Het was logischer geweest als — net zoals de verscheidenheid van kleuren — ook de verscheidenheid van Van Gogh’s typische penseelstreken terug zouden komen in de huisstijl. Dat zou de huisstijl ook een bepaalde dynamiek geven die het nu soms mist.

Van Gogh Museum

Overtuigend simpel?

Het is knap hoe vanzelfsprekend het logo aanvoelt. Heel vaak bemerk ik bij Koeweiden Postma hoe dienstbaar zij ontwerpen. Ingetogen met hoop vernieuwing te brengen. Het bureau balanceert al sinds de HEMA op het randje van overtuigend simpel en ‘gewoon’ simpel. Van Gogh balanceert wat mij betreft ook op dat randje. De kern is overtuigend simpel, maar de uitwerking voelt wat terughoudend.

Van Gogh Museum

Onopgemerkt tevreden

De custom aangepaste Gotham Rounded doet het goed binnen het logo en daarbuiten; de huisstijl biedt ruimte voor het maken van verschillende uitingen met voldoende vrijheid. Al ziet het er naar uit dat deze vrijheid is ingedamd door een flinke huisstijlhandleiding. Dan wordt er op veilig gespeeld en dat is jammer. De huisstijl is daardoor goed, maar gewoon goed. Een degelijke huisstijl van Koeweiden Postma dat redelijk onopgemerkt aan het publiek voorbij zal gaan. En het Van Gogh zal gewoon tevreden zijn met de opfrisbeurt.

Van Gogh Museum

Toonaangevend?

Het is moeilijk te beoordelen of in tijden van crisis en cultuurbezuinigingen ‘gewoon goed’ the case cut, of dat we juist wat meer pit nodig hebben. Dat ‘tevreden’ is zo on-Nederlands, we zijn meesters geworden van het veilige, solide spel en verliezen grond op gebied van toonaangevend en overtuigend ongecompliceerd ontwerp. Misschien is dat ook wel een rol die ons tegenwoordig goed ligt, en waar niks mis mee is?

Van Gogh Museum

De Nederlandse competitie

Kijk ik bijvoorbeeld naar Wolff Olins en Tate (innovatief) of Pentagram en MoMa (overtuigend en ongecompliceerd), dan trek ik snel de gelijkenis met ons Nederlandse voetbal; het wordt steeds minder leuk naar onze eigen competitie te kijken. Onze beste spelers verhuizen naar het buitenland, waar men nog wel durft. En als we ‘gewoon goede’ huisstijlen blijven maken, dan kan ik het ze ook niet kwalijk nemen.

Van Gogh Museum Van Gogh Museum

Een eerlijke conclusie

Laten we eerlijk zijn, deze huisstijl is een rijke toevoeging aan ons huidige Nederlandse portfolio, want van bijvoorbeeld het VBAT als PostNL en FBTO moeten we het niet hebben. Toch dragen beide Koeweiden Postma als een van Nederlands top-bureaus én het Van Gogh Museum als opdrachtgever de verantwoordelijkheid onze competitie nog aantrekkelijker, beter en weer toonaangevend te maken. Terug naar de Van Gogh huisstijl: een Nederlandse acht, maar een internationale gewone zes.

» Koeweiden Postma