Onlangs verscheen Typomag: Typography in Magazines. Een boek geheel geweid aan het gebruik van typografie in hedendaagse magazines. Ongeveer tegelijk verscheen ook Turning Pages: Editorial Design for Print Media, een boek over ongeveer hetzelfde onderwerp. Tijd om beide boekens eens naast elkaar te leggen en Typomag auteur Laura Meseguer wat korte vragen te stellen.

Why did you create this book?
This book was created as the first number of a new collection of books devoted to the use of typography in specific specialities of graphic design and analized from different aspects. In this case, its devoted to an speciality of editorial design: the magazines. My love for typography and devotion as graphic, book and type designer has given me a different approach to the use of type, and I was very happy when I was given the opportunity to create a collection of books.

How did the idea for this book began?
The idea came after observing how few publications were concern about providing graphic designers with a useful tool. TypoMag covers that through a detailed selection of great magazines that illustrate the use of typography in magazines at its best. They are shown as a dialogue between the images and the texts that explain the design process and the reasons for the type choices.

Which are your own favourites?
That’s very difficult to say because the final selection of 29 comes from a wider one of almost 200. So, all of them are good for one reason or another.

Should an edition of TypoMag about the iPad appear in 3 years with the best digital magazines?
Yes!! Why not? If the use of typography in on-line magazines is an issue to talk about it can be another great publication… but online, maybe?





Typomag bevat ongeveer 30 magazines die allemaal worden beschreven, ook de gebruikte fonts worden netjes vermeld. Onder andere Monocle, MARK, Wired, Emigre, Elephant en Little White Lies vind je terug in het boek. Een aantal (onder andere MARK) zijn ook voorzien van een interview met de ontwerpers. Hierdoor is Typomag geen ordinair plaatjesboek geworden, maar een naslagwerk dat je een (kort) kijkje in de keuken biedt bij een aantal magazines.

Typomag pretendeert niet compleet te zijn, het is juist een verzameling van een aantal highlights uit Magazineland. Vrijwel alle genoemde magazines hebben iets unieks en verdienen het om in Typomag genoemd te worden.

Typomag of Turning Pages?

Beide boeken behandelen ongeveer hetzelfde onderwerp. Het verschil zit 'm in de invalshoek en de uitvoering van de boeken zelf. Typomag focust heel duidelijk op de typografie die gebruikt wordt in de magazines.

Turning Pages is twee keer zo dik en ook twee keer zo groot. Maar daar staat tegenover dat Turning Pages meer dan 2x zo duur is als Typomag, die je al voor 20 euro bij je lokale boekhandel oppikt. Dus zit je ruim in je Bol.com-bonnen, ga dan voor Turning Pages, heb je geen ruimte meer in je boekenkast voor nog een dik boek, wil je iets meer over typografie lezen en is het einde van de maand weer in zicht? Dan is Typomag een prima aanvulling op je boekenkast.

















Boek
Typomag – Typography in Magazines

Auteur
Laura Meseguer

Uitgeverij
BIS

ISBN
978-90-6369-243-8

Prijs
€ 19.90

Aantal pagina’s
144

Taal
Engels