De kranten- en tijdschriftenmarkt bevindt zich in de grootste crisis ooit. Aantallen abonnee’s rennen achteruit, decennia oude publicaties stoppen ermee en uitgeverijen weten niet goed om te gaan met de concurrentie van het internet.

De jonge generatie leest niet meer wordt gezegd. Toch wijst menig onderzoek uit dat mensen meer lezen dan ooit. Is het niet in print vorm, dan wel online. De vraag is: hoe kun je ervoor zorgen dat print uitgaves toch relevant blijven? Dit is de vraag waar Turning Pages – Editorial Design for Print Media in duikt. Het boek is enerzijds een ode aan fraaie tijdschriften en anderzijds een haarscherpe analyse van de huidige ontwikkelingen in de markt.




Onderstaande quote is één van velen die in Gestalten’s nieuwste boek Turning Pages aan bod komt:

20 years ago, when the market was strong and when print was the only game in town, mediocrity was acceptable, even a legitimate business proposition. That isn’t true any more. If a print publication is going to survive the next five years, then it has to be clear, relevant, visually striking, and be obviously different from its competitors.

On-top introductie

Het 272-pagina tellende boek is een heavyweight in het huidige boekenaanbod. De on-top introductie is van de hand van magazine expert Andrew Losowsky. Daarnaast staan er interviews in met upcoming en leading editorial designers zoals Carine Collin, Francesco Franch, Kircherburkhardt, Mike Meiré and Omar Sosa.

De ingrediënten van een succesvol magazine

De proloog bestaat uit een 9 stappen tellend plan waarin de ingrediënten van een succesvol magazine geanalyseerd en uitgelegd worden aan de hand van goede voorbeelden. Veel wordt er gerefereerd naar magazines als Apartamento, Domus, Graphic, Monocle en Volt.

Zeer experimenteel

Er zitten verschillende leesstructuren door het boek heen, die ervoor zorgen dat het boek op meerdere manieren uitgelezen kan worden. Het maakt een spelletje van het zoeken van afbeeldingen waar in de tekst naar gerefereerd wordt. Het pagina ontwerp is zeer experimenteel, en schuurt redelijk vaak tegen het akelige aan. Normaal had ik dat vreselijk gevonden, maar op één of andere manier past dat best bij het onderwerp.

Conclusie

Ik ben zelden zo enthousiast geweest over een design boek. Turning pages weet op een toegankelijke manier de lezer mee te nemen in een sort crash course voor het maken van een magazine. Daarnaast zijn de geschreven stukken op dit moment erg actueel en maken duidelijk dat de auteurs precies weten waar ze het over hebben.

De intro tips zijn leuk en interessant voor beginners en de vele voorbeelden goed kunnen dienen als inspiratie voor de ervaren ontwerper. Het is een tijd geleden dat een ‘plaatjesboek’ ook daadwerkelijk interessant was om te lezen. Als er één boek is wat je dit jaar voor kerst nog cadeau doet, laat het Turning Pages zijn.




Boek
Turning Pages – Editorial Design for Print Media


Uitgeverij
Gestalten’s

ISBN
978-3-89955-314-7

Prijs
€ 49.90

Aantal pagina’s
272

Taal
Engels