“Ja hoor, daar gaan we weer. Het zoveelste boek over het echtpaar Eames. Alleen nu nog dikker en nog meer foto’s uit het prive archief”, was mijn eerste gedachte bij het horen over de komst van The Story of Eames furniture. Maar bij het openen van de cassette ontdek ik al snel dat deze boeken wel degelijk een mooie aanvulling zijn op de al bestaande boeken.

In twee delen word je meegenomen in de historie van Eames en ‘the Eames office’. Het is geschreven door een van de oud medewerkers, waardoor het voelt alsof je een kijkje in de keuken krijgt. En eerlijk is eerlijk: daar zitten we natuurlijk wel op te wachten! Dichterbij de bron kun je niet komen. Het is met zoveel gevoel en kennis van zaken beschreven dat de auteur je direct meevoert in haar liefde voor de zaak.

The Story of Eames Furniture

Eames studio in 1973

Deel een, de eerste jaren

Grofweg is het verhaal opgedeeld in twee delen (vandaar ook twee boeken). Deel een gaat over de beginperiode, de zoektocht van een startende ontwerpstudio naar een florerend bedrijf en het belang van zijn goede team. Dat team bestond uit een aantal zeer getalenteerde ontwerpers, waarvan Eero Saarinen (bekend van o.a. de Womb en Tulip chair) en Harry Bertoia (bekend van de Diamond en Bird chair) exemplarisch zijn. Maar ook de mensen die het productieproces werkelijk tot in de puntjes wisten uit te balanceren, worden in beeld gebracht.

The Story of Eames Furniture

Spread in de Playboy met Charles Eames en zijn tijdgenoten

Deel twee, de Herman Miller jaren

Het tweede deel gaat over de periode van 1945 tot aan de dood van Charles Eames (1978). Dit deel gaat dieper in op de technieken en innovatieve materialen die aan de basis stonden van het meubilair. Als één van de grondleggers van de massaproductie, wordt het ontwerpproces dat leidde tot het mogelijk maken van produceren in grote oplage, rijkelijk in beeld gebracht. Of we hem dankbaar moeten zijn voor de massatechnieken weet ik niet, maar zijn ideeën en inzichten waren revolutionair.

The Story of Eames Furniture

Vormmachine

Eames’ gedachte over de techniek als fundament voor meubilair vormde de nieuwe norm voor de moderne vormgeving en legde de basis voor Eames’ esthetiek. Zijn technieken worden nog steeds toegepast in de huidige meubelindustrie.

Zijn meubilair heeft zijn oorspronkelijke, tijdloze en innovatieve karakter na al die jaren ruimschoots bewezen en wordt niet voor niets omschreven als ‘de klassiekers’.


The Story of Eames Furniture

boven vlnr: Gegoten fiberglas armstoel, 1948; Life-Time, executive stoel, 1960; Draadstoel, 1951; onder vlnr: DCW (dining chair wood) multiplex stoel; Gegoten fiberglas armstoel, 1948; Lounge Chair 670/671, 1956;


Conclusie

Het boek staat vol met prachtig beeldmateriaal. Gelukkig niet alleen maar stoelen, want de liefhebbers onder ons kennen die wel. Juist de schetsen, inspiratiebronnen, de studio, het team, de tijdgeest en het reclamemateriaal van meubelproducent Herman Miller maken het boek een schitterend naslagwerk. De mythe rondom Eames wordt hiermee een beetje ontmaskerd en maakt plaats voor een gevoel dat Eames een genie was op eenzame hoogte!
Met een prijskaartje van € 150 is het echt een boek voor de liefhebber, maar het maakt de aanschaf van alle andere Eames boeken dan ook overbodig.

The Story of Eames Furniture



Twan Minten“Twan Minten (1975) is art director en in opleiding voor merkmanagement. Werkte eerder voor Studio Dumbar en nu voor Fabrique. Naast zijn werk is hij fervent stoelenverzamelaar.”



Boek
The Story of Eames furniture

Uitgeverij
Gestalten

ISBN
978-3-89955-230-0

Prijs
€ 150,00

Aantal pagina’s
800

Taal
Engels

» Koop het boek hier