Enige tijd geleden is dierentuin Artis gestart met een grootschalige vernieuwing. Naast een aantal zichtbare, fysieke veranderingen (denk aan renovatie van monumenten, meer ruimte voor de dieren, planten, educatie en erfgoed in de tuin) is Artis ook voorzien van een nieuwe identiteit. Fontanel zat met ontwerpbureau Van Lennep, de makers van de nieuwe stijl, om de tafel en spraken over het concept en de uitvoering.

Artis



Gevestigd op de Van Lennepstraat – op loopafstand van het Amsterdamse Vondelpark – vierden Hugo Zwolsman, Stephan Achterberg, Jacob Mulder en Till Kramer een paar maanden geleden hun één-jarig bestaan. De deuren van Van Lennep waren pas een maand of 3 geopend toen ze de mogelijkheid kregen mee te doen aan de Artis pitch, een begrip in Amsterdam en de droomklus voor ieder beginnend bureau.

Artis

De pitch voor de nieuwe identiteit werd uitgeschreven onder een vijftal bureau’s. Naast vier doorgewinterde namen ging uiteindelijk het jonge en relatief onbekende bureau met de opdracht naar huis. Hoewel Van Lennep nog niet zo lang bestaat, zijn de mannen zeker geen nieuwkomers in het ontwerpvak. Bij hun vorige werkgevers Lava en VanDeJong werd al veel ervaring opgedaan, voornamelijk in de tijdschrift en editorial hoek. Ervaring die goed geschikt bleek voor deze opdracht.

Artis Lemurenland

Dierentuin werd vervangen voor kennistuin

Artis had een drietal belangrijke punten bij de nieuwe identiteit. Het accentueren van de Amsterdamse achtergrond, de roemrijke geschiedenis prominenter tonen en los komen van dat typische attractie gevoel wat je vaak met dierentuinen hebt. Het woord dierentuin werd intern in de organisatie dan ook bewust vervangen voor kennistuin, een term die onderstreept dat Artis meer is dan een groep gebundelde dieren.

Artis vroeger

Simpele maar authentieke combinatie

Met deze punten in het achterhoofd ging Van Lennep aan de slag. Tijdens de onderzoeksfase werden veel verschillende schetsen gemaakt. Hierbij werd gezocht naar een simpele maar authentieke manier om de drie bovenstaande punten te combineren.

Artis logo

Na, onder andere, een wandeling in het park (en het fotograferen van alles wat los en vast zat) werd dit haakje uiteindelijk gevonden. Simpel, maar geniaal. Van Lennep koos ervoor het oude logo op het entreehek te gebruiken en naar het nu te trekken. Jacob: ”Het heklogo, dat in de jaren ’80 gemaakt werd door de maker van het hek, refereerde perfect naar de heritage van weleer. Ook is het, in combinatie met de Simple van Lineto, tijdloos genoeg om in het heden overeind te blijven.

Artis Heklogo


Uitvoering

Om naast het logo tot de rest van de identiteit te komen is in de onderzoeksfase veel naar concurrentie gekeken. Bij het bekijken van zo’n veertig buitenlandse dierentuinwebsites werden enkele clichés zichtbaar. Stephan: “Grappig was dat hetgene wat je verwacht ook klopte. Nagenoeg alle dierentuinen maakten gebruik van voor de hand liggende groene en bruine safaritinten.”

Omnes, het gebruikte lettertype

Stap één voor Van Lennep was bewust om daar van af te stappen, met als bedoeling om duidelijk anders te zijn. Jacob: “De bezoekers komen voor de inhoud. Voor de dieren en de planten. Al het andere is secundair.” De identiteit is dan ook bewust summier gebleven, met wit en zwart als leidende kleuren. Het gebruik van de heldere en vriendelijke Omnes Light van vllg voor alle copy laat genoeg ruimte om de fotografie leidend te maken. Jacob: “Net als in het dierenrijk, waar een dier een accentkleur heeft om op te vallen, hebben we dat ook geprobeerd met de identiteit. Houdt alles zo simpel mogelijk, zodat de accenten ruimte krijgen om tot bloei te komen.”

Artis Magazine uitingen

Fotografie belangrijk

Met het nieuwe logo, de nieuwe typografie en de bovengenoemde differentiatie werden de contouren van de nieuwe identiteit zichtbaar. De volgende stap was het doorvertalen van alle uitingen in diverse middelen. Denk hierbij aan stationary, het kwartaal tijdschrift voor leden en relaties, het jaarverslag, verschillende brochures voor fondsenwerving, advertenties, lidmaatschapspassen, de jaarkalender, het bord boven de kassa en de tijdelijke tuincommunicatie (de vaste tuincommunicatie wordt gedaan door bureau Mijksenaar).

Artis Huisstijl uitingen



Volgende week de website

De ontworpen identiteit diende ook als bouwstenen voor andere uitingen. Volgende week een interview over een van die uitingen, de vernieuwde website.