Naast het interview met Van Lennep vorige week over de nieuwe huisstijl van Artis leek het ons ook interessant om te kijken hoe die doorvertaling naar web gemaakt is. Vandaag een interview met Sanne Wijbenga, art director bij Fabrique, verantwoordelijk voor het ontwerp van de website.



Toffe dingen verzinnen die passen bij het merk

De oude website voelde gedateerd aan en was, zeker na de komst van de nieuwe identiteit, aan vernieuwing toe. Sanne: “Naast een nieuw jasje, is het ook belangrijk om te kijken naar het merk Artis. Hoe vertaalt en gedraagt het zich op internet? En hoe kan het merk versterkt worden?”

Na een eerdere samenwerkingen voor het ruimtelijke ontwerp van de toiletten in het aquariumgebouw klopte Artis voor de nieuwe website ook bij Fabrique aan. De bouw van de website was een samenwerkingsverband tussen de ontwikkelaars van Fabrique en Dynora.

Artis Magazine uitingen

Sanne: “Bij een aantal brainstormsessies verzin je veel toffe concepten, ideeën die op lange termijn gemaakt kunnen worden. Daarna toets je die ideeën bij Artis. Veel van de kleine ideetjes worden verwerkt in de site. Je kiest er dan één om het online concept aan op te hangen. We hebben het idee uitgekozen dat het beste bij de strategie van Artis pastte en deze het meeste versterkte. In dit geval waren dat de ‘verhalen van Artis’.”

Artis Magazine uitingen

Verhalen van Artis

Sanne vertelt: “Artis heeft een rijke historie en daardoor veel mooie verhalen te vertellen. Een uitgangspunt waar je online goed mee uit de voeten kunt. Zo hebben we nu een manier om door verschillende verhalen te browsen. Deze kunnen variëren van een filmpje over het paringsritueel van zeepaardjes tot een verhaal over de oudste boom van Amsterdam. Hierbij is belangrijk dat het beeld de ruimte krijgt, om het voor iedereen zo toegankelijk mogelijk te houden.

Het concept ‘Artis zit vol verhalen” is na het ontstaan op de website doorvertaald naar de print campagne. Een mooi voorbeeld hoe print en online elkaar kunnen versterken.”

Artis Magazine uitingen

Een aantal bouwstenen liggen vast

Sanne: “Bij het begin van zo’n proces maken we eerst penschetsen. Schetsen maken ideeën concreter en het makkelijker voor de klant om hierop te reageren. In dit stadium werken we nog niet teveel uit aangezien je het niet te af wilt laten zijn.

Artis Magazine uitingen

Sanne: “Afgezien van het feit dat er al veel elementen bekend zijn is een website een uniek medium, je hebt niet de luxe die je bijvoorbeeld in een magazine wel hebt om één foto en één kop op een spread te zetten. Een webpagina bevat meer informatie en gelaagdheid. Navigatie, binnenbanners, etc… Dit betekent dat je goed moet kijken naar de bestaande stijl; wat is bruikbaar en waar moet je nieuwe oplossingen toevoegen?”

Artis Magazine uitingen

Doel voor de site

Doel voor de site was een raamwerk te creëren wat flexibel in te zetten is, zodat er in de toekomst bijzondere extra’s toegevoegd kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan een geïntegreerde campagnesite of een interactieve kaart gekoppeld aan de actualiteit, waarbij je bijvoorbeeld live kunt zien wat er in het park gebeurt. Sommige elementen zijn daarom bewust herbruikbaar ontworpen.

Artis Magazine uitingen

Op bepaalde pagina’s worden er kruisverbanden tussen verschillende onderwerpen gelegd. Als je een stukje leest over een nachtdier, kan er een stukje naast staan wat is gekoppeld aan het planetarium. Zo kunnen bezoekers op een speelse manier kennis maken met de grote diversiteit aan informatie op de site.

Artis Magazine uitingen

Content maken is lastig

Sommige organisaties denken dat het online zetten van een website het eindstation is, terwijl het vanaf dat moment juist pas begint. De kwantiteit aan ‘verhalen’ is op dit moment nog bescheiden. Ook de kwaliteit neemt gestaag toe. Sanne: “Zoiets heeft tijd nodig om te groeien. Goede content maken is ontzettend belangrijk, en dat is een vak apart.” Het feit dat verzonnen concepten veranderingen in de organisatie teweeg kunnen brengen, vraagt veel van een klant. Sanne: “Het is daarom belangrijk dat iedereen gelooft in de kracht van het concept, er moeten namelijk veel mensen mee aan de slag.”



» Artis.nl