Rafaël Rozendaal bezit domeinnamen als www.beefchickenpork.com, www.electricboogiewoogie.com en www.goodbyefarewell.com. Het zijn online exposities van internetkunst. Rafaël gebruikt het internet (en dus jouw beeldscherm) en andere moderne media als zijn canvas voor zijn werk dat veelal uit korte animaties bestaat.


Hij woont en werkt in hotels in Amsterdam, Berlijn, Rio, Tokyo en Portland. Maar voor Creative Amsterdam is hij weer in Nederland. Fontanel interviewde hem!



Je gebruikt het internet als je canvas, beschrijf eens hoe je voor het eerst met dat canvas in aanraking bent gekomen.

Ik was al bekend met computers sinds ik klein was, en het internet had ik op TV wel eens gezien. Maar het is moeilijker om een website op tv te laten zien dan TV op een website. Mijn eerste echte internet ervaring was in de bibliotheek, ik was toen 16 jaar. Ik surfte wat, meestal las ik interviews met bands. Het was verschrikkelijk traag, maar ik vond het toen al leuk. Een paar maanden later kreeg onze thuis computer een inbelverbinding en raakte ik er meer in verzeild.

Ik schreef m’n favoriete websites op papier, want ik wist niks van bookmarks… De VPRO had een website met 'Lifesavers’. Lifesavers was iets dat “niet gebeurt in een boek, niet gebeurt op tv maar een ervaring die specifiek voor het internet is”.

Het was een serie experimentele websites bij kunstenaars zoals Peter Luining en Han Hoogerbrugge die verkenden wat een website zou kunnen zijn en de traagheid van het internet gebruikte als een kracht.

Ik hou nog steeds van kleine bestanden.

Rafaël Rozendaal

Het internet heeft z’n eigen taal zowel in vorm als in de manier van communiceren. Houd je daar rekening mee?
Ik ben niet geïnteresseerd in directe communicatie. Ik probeer werk te maken dat heel erg gefocust is tot een brandpunt. Als het brandpunt scherp genoeg is ontstaat er vuur. Dat is de taak van een kunstenaar. Het maakt dus niet uit welke boodschap gecommuniceerd wordt, de kijker mag denken/voelen wat ie wil.

Wordt internetkunst eigenlijk wel serieus genomen?
Nee! Het wordt zelfs als een minderwaardige term gebruikt in plekken
als de rijksacademie. “pas op, dat lijkt wel internetkunst”
Maar dat is niet mijn probleem, ik werk op het internet omdat ik
geloof in de vrijheid van het platform. Het is anti-institutioneel en
daardoor altijd minder serieus.

Rafaël Rozendaal

Digitale media blijven zich maar ontwikkelen, denk je dat jouw werk over, laten we zeggen, 5 jaar er erg door veranderd is?
Ik ben benieuwd, software veranderd, hardware veranderd. Games als
Tetris blijven steeds in nieuwe vormen opduiken, het idee blijft
leven, de vorm wordt steeds aangepast.

Rafaël Rozendaal


Het werk van Rafaël bekijk je natuurlijk op z’n eigen website.

» Rafaël Roozendaal
En vergeet vooral niet Finger Battle voor je iPhone te downloaden!