Vorige week werd de nieuwe stijl van het eerste design museum van Rusland onthuld. Het Amsterdamse ontwerpbureau Lava werd benaderd om naast de visuele identiteit ook als partner te helpen bij de ontwikkeling van het museum en bij de nieuwe exposities. Een droomklus of juist vreselijk intimiderend? Wij vroegen het ontwerper Johan Nijhoff.



In het kort: Wat was de opdracht voor jullie?
De opdracht behelst eigenlijk meer dan alleen het maken van een onderscheidende identiteit voor het museum. We zijn als partner ook gevraagd om te adviseren en mee te denken bij de totstandkoming van het museum, en het ontwikkelen van nieuwe exposities. De visuele identiteit moest een internationale uitstraling hebben en makkelijk door lokale partijen uit te voeren zijn. Vandaar dat we hebben gekozen voor eenvoudige bouwstenen die tezamen een rijke visuele wereld opleveren.

Hoe is het design museum bij jullie terecht gekomen?
Oprichter en directeur van Lava, Hans Wolbers, was in Moskou voor een lezing. Hij ontmoette daar Alexandra Sankova, een van de huidige oprichters van het museum. Ze liep al langere tijd rond met het idee voor dit museum, en vroeg Hans hierin mee te denken. Dit was min of meer het startpunt van de samenwerking. De redenen dat ze juist een buitenlands, en niet een Russisch ontwerpbureau in de arm heeft genomen, zijn enerzijds dat ze op zoek was naar een museum met internationale allure en anderzijds niet in bestaande Russische ontwerp-vetes terecht wilde komen. Ook wil ze graag internationale samenwerkingsverbanden aangaan.

De reguliere bronnen van (grafische) inspiratie kunnen we wel raden, maar hadden jullie ook andere, overwachte inspiratiebronnen?

Wat opvallend was, is dat we ons aanvankelijk lieten inspireren door het Russische constructivisme, iets wat door ons als een typisch Russische vormtaal wordt gezien. Onze eerste voorstellen werden dan ook finaal afgekeurd. Te zwaar, te groots, te log, was de feedback. Het bleek dat ze juist van deze typering afwilden, en niet langer als Rusland meer de associatie met 'de grote logge dinosaurus’ wilden hebben. De visuele stijl mocht internationaler, moderner en opener. Uiteindelijk hebben we ons laten inspireren door een typisch Moskous glaspatroon.

Is het maken van een identiteit voor een design museum een droomopdracht? Of juist vreselijk intimiderend?
Dit is echt een droomopdracht. Naast het feit dat het al geweldig is om een identiteit te ontwikkelen voor het eerste Russische design museum, is het helemaal fantastisch om als partner betrokken te zijn bij de totstandkoming van het museum en bedenken en opzetten van nieuwe exposities.

Welk ene element vind jij het best gelukt aan de identiteit?
Dat de identiteit zo helder in elkaar steekt, dat het zonder ingewikkelde instructies heel makkelijk door derden doorgevoerd kan worden, zonder dat het afbreuk doet aan de kwaliteit ervan.

Bedankt Johan! Meer informatie over de nieuwe identiteit kun je hier vinden.


Thomas Moes

Thomas Moes is naast mede-oprichter en editor ook designer van Fontanel Magazine en Fontanel Jobs. Daarnaast is hij freelance interactive designer voor o.a. de NOS.