Deze special draait rondom MIT Press, de uitgeverij van de Massachusetts Institute of Technology. De knappe koppen publiceren zo’n 200 boeken per jaar (!) en een zorgvuldige selectie daarvan kun je vanaf nu op Fontanel verwachten. Hoewel hun range aan boeken heel breed is, focussen wij op de boeken waar design en creativiteit centraal staan. We hebben drie boeken uitgekozen en geven je een tipje van de sluier.




Living with complexity


Het eerst boek is van Donald A. Norman ‘Living with Complexity’, een inspirerende bundel van de ‘one of the world’s most influential designers’. Donald Norman is een verhalen verteller. De wijze man, ooit Vice President of Advanced Technology bij Apple en gaf les op Harvard, weet complexe materie op een fijne, heldere en down to earth manier op papier te zetten. Het is geen praktisch boek. Eerder een boek dat je ogen doet openen. Je wordt niet de les gewezen maar meegenomen in de ervaringen, bevindingen en verhalen van meneer Norman. Moeilijk te begrijpen ontwikkelingen worden glashelder door een overvloed aan leuke, inspirerende praktijk cases aan de kaak gesteld. Je voelt je een stúk wijzer na het verorberen van dit boek.

» Living with complexity (MIT Press)
ISBN 0-262-01486-6 Prijs €23,00 Aantal pagina’s 280 Taal Engels


Designing Media


Het tweede boek is Designing Media van Bill Mordrige, oprichter van het alom bekende design en innovatie bureau IDEO. Het bijzondere boek staat bomvol met interviews met grootse wereld-experts als Chris Anderson, Mark Zuckerberg en Bob Mason. Maar ook de uitgever van de New York Times en de founders van Twitter, Craiglist en Wikipedia. Bill interviewde 37 vooraanstaanden en vraagt hen over de verbanden en conflicten tussen oude en nieuwe media en de patronen die zichtbaar beginnen te worden in het medialandschap. Een dik boek met dvd waarop excerpts van de interviews staan. Zeker de moeite waard voor elke ontwerper.

» Designing media (MIT Press)
ISBN 0-262-01485-8 Prijs €35,00 Aantal pagina’s 570 Taal Engels



Redesigning Leadership


Het derde boek is genaamd ‘Redesigning Leadership’. Een boek van John Maeda, die je wellicht kent van zijn TED talks of als directeur van Rhode Island School of Design. Geschreven vanuit zijn perspectief als designer, technoloog en professor vertelt het boek over onderwerpen als intuïtie, het nemen van risico’s, transparatie en alles wat een gesprek wel kan en een e-mail niet. Een down to earth boek over experimenten, eerlijke kritiek en on the road learning. Dit is een boek voor de ondernemers onder ons, voor hen die iets willen opsteken van een buitengewoon getalenteerde man.

» Redesigning leadership (MIT Press)
ISBN 0-262-01588-9 Prijs €17,00 Aantal pagina’s 104 Taal Engels