Fotograaf Ruud Baan en designstudio Vijf890 werkten de laatste paar maanden aan een bijzonder project: Stars of Football 2012. De welbekende voetbalkaartjes die dit jaar door C1000 worden uitgebracht.


Alle grote namen uit de Nederlandse voetballerij komen voorbij. Vorig jaar speelde het visuele spektakel zich af in een loods. Dit jaar ligt de nadruk op bovenaardse krachten van de voetbalhelden, haast Marvell achtig. Wij interviewden Ruud over de totstandkoming van het toffe project.

Ruud Baan, 1970
Is een Nederlandse onafhankelijke freelance fotograaf die onder andere gewerkt heeft voor grote namen als Adidas, Coca-Cola, Esquire, Levi’s, Footlocker en NIKE.
» ruudbaan.com



Ruud, hoe ben jij betrokken bij het bedenken van dit concept?

RB: Marco Jongeneel van ontwerpbureau Vijf890 bedacht het basisconcept. Samen zijn we het idee verder gaan uitwerken en invullen. Om de foto’s nog meer dynamiek te geven, hebben we dit jaar ook gewerkt met de anaglyph methode waarmee je een 3D effect te creëert.

Stars Of Football 2012

Kun je de kijkers thuis kort vertellen hoe deze methode in z’n werk gaat?

RB: Eigenlijk is de anaglyph methode al zo oud als de weg naar Kralingen. Je zet twee camera’s naast elkaar. In de nabewerking leg je de twee beelden over elkaar. Je gebruikt een 3D bril om het effect te zien.

Stars Of Football 2012

Ok. Makkie dus.

RB: Ha, wat deze fotoshoot vooral moeilijk maakte was ikzelf. In mijn stijl van fotografie draait alles om het bevriezen van beweging. Letterlijk. Ik werk met hoge resolutie camera’s en veel belichting. De uitdaging is om alles te laten samenkomen. Twee camera’s moeten tegelijkertijd afgaan. Het licht moet dan ook precies getimed worden. En de juiste actie van de voetballers. Het maken van de juiste opstelling was uiteindelijk een heel precies werkje.

Stars Of Football 2012

Maar het resultaat is spectaculair. Ook de locatiekeuze en de opbouw van de set voegen iets toe aan het beeld. Hoe kom jullie aan de locaties?

RB: Gegoogled. Echt. En een beetje hulp van een locatiescout :)

Wat ik tof vind om te zien is dat er over alles is nagedacht. Zoals ook de shirts van de spelers. Die hebben jullie niet in een supermarkt gekocht…

RB: Ja inderdaad, goed gezien. Wesley draagt bijvoorbeeld een shirt met een grote W, gewoon mooi. Op de borst van Arjen Robben pronkt het logo van het dorp waar hij opgroeide. Zo zijn alle shirts die je ziet speciaal ontworpen voor iedere speler.

Stars Of Football 2012

Dat maakte dit project te gek om aan te werken. Creatieve partnerschap, oog voor detail en de zichtbaarheid van het project. De beelden zijn straks te zien in een boek waar je plaatjes in kunt sparen. Instore materiaal. Outdoor advertising. Een commercial en virals. Best een grote productie voor zo’n klein landje.

Ruud bedankt. Meer over de anaglyph methode vind je hier op Wikipedia. En de voetbalplaatjes zelf vind je vanaf 27 december bij C1000.


Ronnie Besseling

Ronnie is creative director bij Fabrique in Amsterdam. Hij heeft zowel wortels in de reclame- als in de ontwerpwereld. Naast een focus op verhalend ontwerpen heeft hij een voorliefde voor fotografie en gekke mensen.