Hivos is al een tijdje bezig met The Seduction Project. Een serie projecten waarmee ze onderzoek doen naar de vraag: hoe verleiden slimme ingrepen ons om energie te besparen?


In samenwerking met student design studio Mashlab is The Light Gun als interessant gaming project ontwikkeld. Een mooi voorbeeld van hoe een schoolproject kan leiden tot een echt product. Wij interviewden daarom Mirte Becker, een van de interaction designers van het Mashlab.

Mashlab

Mashlab is een samenwerkingsproject tussen vierde jaars game designers, interactie ontwerpers en een media manager van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Mashlab bestaat uit Mitch Manders, Akila Sella Hennedige, Fin Kingma, Peter Uithoven, Rogier van Houts en Mirte Becker.




Hoi Mirte, kun je in het kort even vertellen wie je bent?
Mijn naam is Mirte Becker, ik ben een van de interaction designers van student design studio Mashlab. Mashlab is opgezet naar aanleiding van een vierdejaars project dat tussen september en december vorig jaar op de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht heeft gedraaid. Het project is geïnitieerd door ontwikkelingsorganisatie Hivos, en is deel van hun 'Seduction Project’. Samen hebben we nagedacht over hoe we Nederlandse huishoudens kunnen verleiden tot energiezuiniger gedrag.

Kun je in het kort uitleggen wat jullie hebben bedacht?
De Light Gun is het product dat naar aanleiding van het Seduction Project is ontstaan. De naam van het product zegt het eigenlijk al: we maken het leuk om lichten in je huis uit te schakelen door het mogelijk te maken ze uit te schieten.

Dit leuk maken is niet geheel onbelangrijk, want we vergeten nog wel eens de lichten uit te schakelen die we niet gebruiken. In totaal verspillen we op deze manier elk jaar ongeveer €112 000 000 aan elektriciteit. In tegenstelling tot een afstandsbediening moet met de Light Gun wel degelijk goed gericht worden, de gebruiker krijgt hier vervolgens door middel van licht en geluid feedback op. Met de Light Gun schiet je overigens lichten alleen uit, niet weer aan.



Hoe is dit idee tot stand gekomen? Het energieprobleem oplossen met een game lijkt me een behoorlijke uitdaging.
Het energieprobleem oplossen is inderdaad een behoorlijke uitdaging, met of zonder game! We waren het er echter vanaf het begin van het project over eens dat we het moesten aanpakken vanuit het perspectief van plezier, zoals bijvoorbeeld The Fun Theory campagne van Volkswagen dat ook doet.

Gedragsverandering bereik je niet door simpelweg voor bewustwording van het energieprobleem te gaan, in dit geval konden we veel beter beter inspelen op de neiging van mensen om actie te ondernemen vanwege de leuke ervaring. De connectie met de conventionele licht knop was vervolgens makkelijk gemaakt, die lokt namelijk absoluut niet uit tot het gewenste gedrag.



Gaan jullie verder met de Light Gun?
Officieel is het project voor ons afgerond, maar we gaan graag door met de Light Gun. Het liefst zouden we het product natuurlijk binnenkort in de winkel zien liggen, op dit moment onderzoekt Hivos daar de mogelijkheden van. Op de Facebook pagina van het Seduction Project kun je de verdere ontwikkelingen volgen!

Daarnaast proberen we zoveel mogelijk mensen zelf met de Light Gun te laten schieten (we hebben tijdens het project een compleet werkend prototype gemaakt), zoals bijvoorbeeld tijdens Bright Night en de SpinAwards komende vrijdag.

» Mirte Becker
» Mashlab
» The Seduction Project