Joachim Schmid is all about irony. In tijden waarin we gedomineerd worden door de media, observeert hij de grote bewegingen in cultuurland. Mensen bewust maken van hun omgeving door gewone dingen uit hun gebruikelijke context te plaatsen, is wat hij doet.

Graphic Detour

“Most of my work reacts to the visual environment of modern life. I am studying and analyzing visual culture turning the things that I find and observe in a re-edited version of what our visual culture is about. I see that during the 20th century Western culture has made a tremendous shift from a text-based culture into an image driven culture. And I find it extremely exiting to be part of it.”

Voor Graphic Detour werkte Joachim samen met NPN Drukkers. De focus ligt in dit recente werk op McLuhan’s Coach House. Dit huis is de plek waar deze mediawetenschapper werkte. Een klein huisje dat je vindt in een hoekje van de universiteitscampus in Toronto. Waarom dit onderwerp?

“Reading his books was quite crucial for me and how I think about the environment I am a part of. A year ago I was in Toronto and came across the house where the man worked. The tension between the tiny little house and the great ideas that came out of it, fascinated me. He had foreseen the Internet 30 or 40 years before it actually happened. I wondered: What kind of effect did his books have on the Internet and on the other hand what kind of effect did the Internet have on his work?”

De ironie zit ‘m in het feit dat als je het Coach House googelt je meer dan 9000 hits krijgt waarvan maar twee afbeeldingen daadwerkelijk het huis weergeven. De verwachtingen die we hebben van de zoekmachine matchen niet altijd de uitkomsten. Zelf nadenken blijft een vereiste. Alle zoekresultaten bundelde Joachim en een zelfgemaakte foto van het huis gaf hij vorm als thumbnail.

Zoals gezegd, Joachim is een geduldige observator, maar hij is ook een verzamelaar. Zo verzamelt hij al vanaf 1982 beelden die hij op straat vindt. In dezelfde lijn heeft hij recentelijk het project Other peoples photographs afgerond. In een serie boeken (96 in totaal) presenteert hij foto’s per onderwerp. Voorbeelden zijn: Purple, Currywurst, Digits en Postcards. Meer zien? Dat kan of in het Graphic Design Museum. Want zoals Joachim zelf zegt: “You can observe a lot by watching.”






  1. Intro
  2. Daniel Eatock23 augustus
  3. Damien Poulain30 augustus
  4. Joachim Schmid6 september