Tim Arts, die naam hoor ik regelmatig vallen. Hoogste tijd dus om Tim eens te googlen. Tim zit niet stil, dat was snel duidelijk. Hij heeft een passie voor goede reclame, zit nu bij het Belgische reclamebureau Mortierbrigade in Brussel en daarnaast 'doet hij dingen die hij leuk vindt’. Fontanel is er als de kippen bij en interviewde Tim Arts nog voordat hij embedded is bij dat grote reclamebureau bij jou op de hoek.

Hey Tim! Wie ben je, en wat doe je?

(Allereerst, ik heb nog niet echt het gevoel dat ik iets bereikt heb. En voel me een beetje misplaatst tussen de gevestigde orde hier. Ik heb eigenlijk de ambitie om hier pas over een jaar of vijf terecht te komen, en dan vanwege het feit dat ik een eigen reclamebureau ben begonnen met wat anderen.
Verder doe ik vrijwel alles wat ik doe het liefst met anderen. Eigenlijk moet dit dus ook een interview zijn met partners-in-crime Stefan, Allen, Andy, Olle en alle anderen waar ik vaak mee samenwerk. Die hebben namelijk net zo veel aandeel in de dingen die ik doe.)

Arts is trouwens echt mijn achternaam, sommige mensen denken dat het zo’n grafisch-lyceum-laat-ik-arts-achter-mijn-naam-zetten erfenis is.

Mijn naam is Tim en ik ben in 1985 geboren in Venlo: de stad van VVV, Geert Wilders, rapper MC Prei en zonder dat iemand het door heeft best wel een hoop jong ‘creatief talent’ (wat een kutuitdrukking) denk aan Jim, Kevin en Sander, Bart, Roy en Niek, Maarten, Jorrit en Boudewijn. Hoewel de helft er al niet meer woont.

Ik heb mijn middelbare school nooit afgemaakt en ben na 3 HAVO naar het Sint Lucas in Boxtel gegaan. Ik studeer dit jaar als het goed is af op de Willem de Kooning Academie, Rotterdam in de richting Advertising. Verder loop ik samen met Stefan stage bij reclamebureau Mortierbrigade in Brussel. Ik heb dan ook mijn kamer in Rotterdam verlaten en woon nu in Brussel.

Ik heb naast dat ook een bedrijfje met Allen, Slecht. Er staat nu ‘Media & Events’ achter, maar dat moet ‘Tim en Allen die dingen doen die ze leuk vinden.’ worden. Dat dekt misschien beter de lading.

Arts is trouwens echt mijn achternaam, sommige mensen denken dat het zo’n grafisch-lyceum-laat-ik-arts-achter-mijn-naam-zetten erfenis is.

Je woont nu in Brussel, hoe is Brussel ten opzichte van Rotterdam (en Venlo?)

Venlo is eigenlijk net als Rotterdam een stad met veel creatieve en leuke mensen. Het probleem is alleen dat deze mensen allemaal weg gaan en er niet blijven wonen als ze volwassen worden. Dat gebeurt al decennia lang. Ik doe daar zelf ook aan mee.

Rotterdam heeft juist veel creatieve en leuke mensen die er naar toe komen. De echte Rotterdammers zijn daarbij ook nog vaak creatief en leuk. Harde werkers die houden van goede feestjes. Die mix maakt het de leukste stad van Nederland. Sorry Amsterdam.

Brussel daarentegen is gewoon een metropool. Ontzettend groot en onoverzichtelijk nog voor me. Daarbij hebben we tijdens onze stage keihard gewerkt en nog maar weinig van de stad gezien. Daar gaat sowieso verandering in komen.

Wordt ArtsVandenboogaard het nieuwe Habbekrats Reclame?

485

Nee, dat denk ik niet. Habbekrats heeft toch een aantal andere ambities dan wij. Naast het zijn van een bureau wordt hun filmambitie bijvoorbeeld steeds groter. Het maken van eigen content is bij hen net zo belangrijk als reclame maken voor een ander.

Wij hebben die ambitie (nog) niet. Wel zijn we net als Habbekrats niet gebonden aan een medium en werken altijd vanuit een groot idee. Het maakt ons niet uit of het een boekje, film, poster of evenement wordt.
Het gaat ons om het idee erachter.

Ze werken op een fijne manier aan projecten en doen echt wat ze leuk vinden. Dat is wel iets dat we ook ambiëren. Verder hebben we sowieso de ambitie om een eigen bureau te beginnen. Met goede en aardige
mensen zelf iets opbouwen lijkt me echt tof. Maar daarvoor willen we eerst een aantal jaren ervaring op doen. Uiteindelijk willen we wel net zo bekend worden als Habbekrats natuurlijk. En het liefst ook internationaal.

nazomergasten

Nazomergasten is low-key en geniaal tegelijk. Waar komt het idee vandaan?

Ik denk niet dat Nazomergasten geniaal is. Het is gewoon het koppelen van twee dingen aan elkaar. Als je Zomergasten kijkt krijg je vaak het gevoel dat je het zelf ook kan en wil doen. We vroegen elkaar op de middelbare school al wat de ander in Zomergasten zou laten zien als ‘ie er ooit terecht zou komen. Voeg daarbij de komst van YouTube, eigenlijk een enorm online archief vol muziek en tv-en filmfragmenten waar je vrijwel alles terug kan vinden, en het idee is geboren. Het is ook niet moeilijk om mensen te vinden die mee willen doen. Ik heb inmiddels een flinke voorraad. Het probleem is wel dat het nu allemaal binnen mijn eigen netwerk blijft. Stiekem hoop ik ook dat er ooit iemand van de gasten in de echte Zomergasten terecht komt.

Met Slecht doen jullie ‘dingen die jullie leuk vinden’, wat zijn dan leuke dingen om te doen?

Vooralsnog zie je alleen de feestjes, maar we zijn ook al een lange tijd met Habbekrats (daar zijn ze weer) bezig met een tof boekje. We zijn het project nu aan het afronden. Wat het precies wordt is nog geheim.

Uiteindelijk moet Slecht een merk worden voor belachelijke, gestoorde en grappige projecten. Er zijn teveel serieuze dingen in deze wereld. En we vinden het leuk om debiele namen en thema’s te verzinnen voor feestjes. Ook zal Allen waarschijnlijk ook management en boekingen voor jonge artiesten en dj’s gaan doen onder deze naam. Allen studeert volgend jaar waarschijnlijk af in Media & Entertainment Management.

Ik haat reclame! Waarom heb jij een voorliefde voor reclame?

Ik heb geen voorliefde voor specifiek reclame. Ik ben een liefhebber van goede ideeën. En reclame is vaak de plek waar goede ideeën een makkelijkere weg vinden om snel en in korte tijd uitgevoerd te worden. Je bedenkt iets en binnen een mum van tijd is het gewoon echt af. Dat vind ik supertof. Stefan en ik hebben ook een erg korte spanningsboog. We kunnen niet lang en heel precies aan een project werken zoals een grafisch vormgever bijvoorbeeld. We werken met veel ideeën en grove schetsen. Ons lijkt de reclamewereld ideaal, creatief bezig zijn én veel maken.

Terwijl toffe autonome ideeën vaak bij een idee blijven, probeer ik vaak als ik iets bedenk er op een of andere manier een draai aan te geven zodat het toch iets oplevert of in ieder geval gefinancierd kan worden. Ik ben geen liefhebber van subsidies eerlijk gezegd. Dat is de makkelijke route.

Ben je zakelijk zo ingesteld dan?

Nou, het is vooral zo dat bijvoorbeeld Allen en ik dingen die geld kosten gefinancierd proberen te krijgen. En we kunnen niet onze eigen bankrekeningen waar niks op staat plunderen. Als je bijvoorbeeld een boekje wilt maken moet het ook gedrukt worden. En drukken kost geld. We hoeven geen winst te maken, we willen gewoon dat het boekje er komt. Snap je? Daarna is onze enige hoop dat we quitte draaien en we het geld dat het kost weer terug krijgen. Op dit moment hebben de feestjes er dus eigenlijk voor gezorgd dat er straks een tof boekje ligt.

Zo is het met alles wat ik doe. Quitte draaien is genoeg. Ik heb geen dure hobby’s, fascinatie voor mooie grote auto’s, dikke huizen of andere dure spullen. Ik heb dus niet zo veel nodig. Als ik voor het geld zou kiezen zou ik ook niet bij een independent reclamebureau stage gaan lopen, maar bij een grote netwerkvariant. Geld maakt niet gelukkig, maar zorgt ervoor dat toffe projecten door kunnen gaan.

En wat maakt (een) goede reclame (een) goede reclame? Heb je favorieten?

Ik denk dat goede reclame op een driepoot staat. De eerste poot is voor mij het idee. Dat moet goed zijn. Vooral ook origineel. Goede ideeën kun je vaak op alle media toepassen en zijn onuitputtelijk. De tweede poot is de uitvoering. Hoe jouw idee door een ander gefilmd, geschilderd, gefotografeerd of getekend wordt. Hoe het uiteindelijk gemaakt wordt dus eigenlijk. Naast het schetsen en bedenken van ideeën moet een goede art director ook duidelijk aanwijzingingen geven en streng zijn naar degene die het uitvoert. De derde poot is eigenlijk de minst leuke en dat is de marketing/strategie achter reclame. Klopt het wat je zegt en is het effectief? Je kan een prachtige film maken voor Wilkinson, maar als iedereen denkt dat het een Gilette-reclame was heeft het niet zo veel zin natuurlijk. Valt een van die poten weg, dan is het eigenlijk al niet meer goed. Hoewel ik zelf de derde poot nog niet zo belangrijk vind.

Wat ik erg tof vond was de Whopper Freak-Out van Crispin Porter + Bogusky. Bij wijze van experiment hingen ze een Burger King restaurant vol camera’s en haalden ze de Whopper van het menu. De reacties van de mensen bij de drive-in en in het restaurant namen ze op. De video’s en geluidsfragmenten werden later tv- en radiocommercials. Het grappige is trouwens dat ik zelf nog nooit een Whopper gegeten heb. Ben al een tijdje vegetariër.

Door een tip van Victor van Habbekrats zijn we bij Mortierbrigade terecht gekomen. Hij zei dat het een tof bureau was en liet ons volgens mij deze actie zien. Het is een actie voor Music for Life van Studio Brussel.

Maar voor Studio Brussel is eigenlijk de hele lijn aan campagnes en acties hard. Deze gadget voor het festivalseizoen en natuurlijk de Eternal Moonwalk die letterlijk wereldwijd bekeken is. Ook dit jaar is er weer een toffe actie bedacht voor Music For Life en zijn er programma ankondingingen gebruikt als reclamemedium. Behoorlijk next level. Maar genoeg spam voor mijn eigen stageplek nu.

De Banner Concerts die Boondoggle voor Axion bedacht vind ik ook heel tof. Eigenlijk maak je content voor je merk in plaats van reclame zoals we dat al kennen.

Ik hou heel erg van reclame die niet aanvoelt als reclame. Iets tofs maken voor een merk, niet gewoon een commercial op televisie. Maar natuurlijk zijn sommige commercials weer heel goed. Deze twee uit Maleisië zijn echt prachtig. Je ziet hier ook dat reclame niet nep en gemaakt hoeft te zijn hier.





Maar zo’n peperdure Nike commercial met Ribery of Arshavin is natuurlijk ook erg lekker. Prachtige copy ook.

Ik zou je dagen kunnen vermaken met mooie reclame denk ik.

Er zijn natuurlijk ook een eindeloos aantal andere formules voor goede reclame te verzinnen. Bijvoorbeeld de drie G’s: Goed, Geil of Grappig.

Maar reclame kan ook heel erg storend en out of place zijn. Ik heb bijvoorbeeld niks met maandverbandreclames en de openbare ruimte hangt tegenwoordig ook vol met allemaal logo’s en reclames. Hoe kijk je hier tegenaan?

Dat vind ik ook verschrikkelijk. Ik heb nu in Brussel geen tv dus ik zie ook vrij weinig irritante commercials gelukkig. De goede commercials komen toch wel op YouTube terecht. Maar het ligt niet aan de maandverband dat de reclame slecht is. Er zijn briljante dingen te bedenken voor maandverband.

De mooie en goede reclame heb ik ook pas leren kennen in mijn laatste jaar van het Sint Lucas. Mijn doel is om mooie en goede dingen te maken. Jullie zijn grafisch vormgevers, maar houden toch ook niet van de menukaarten van de shoarmatent of de gemiddelde huisstijl van een kapsalon of zonnestudio? Toch zou je een prachtige menukaart kunnen maken voor een shoarmatent.

Mortierbrigade Ad

Stel, je bent die artdirector waar merken voor in de rij staan, welk merk zou je nog eens onder handen willen nemen, en waarom?

Ik heb niet een specifiek merk waar ik echt voor zou willen werken. Ik zou het wel tof vinden om heel diep in een ingewikkelde organisatie mee te denken over een moeilijk merk. Dus echt het hele merk onder handen nemen. Zelfs tot aan het product zelf aan toe. Ik denk dat je met volledige vrijheid een merk beter kan maken. Bij Mortierbrigade werken we wel af en toe met grote merken, maar dan mag je vaak maar aan een klein gedeelte van het merk werken.

Levi’s Pop-Up Closet door Tim Arts, Stefan van den Boogaard, Daan de Haan en Marianne Lock

Een merk als Levi’s of Nike bijvoorbeeld stalt vaak de grote algemene campagne bij een groot netwerkbureau dat in meerdere landen of zelfs continenten vestigingen heeft. En de klanten waar wel alles voor gedaan mag worden, zoals Studio Brussel en HUMO, hebben vaak maar weinig budget.

Humo Fluohesjes

En dan met vervroegd pensioen? Of heb je andere toekomstplannen?

Ik ben te graag aan het werk om ooit met pensioen te gaan denk ik. Ik zou zoveel dingen willen doen. Een attractiepark bedenken lijkt me heel tof. En dan natuurlijk ook een achtbaan of een ride die next level is. Ik wil nog wel ooit een boek schrijven, geen flauw idee of ik het kan hoor. En ik heb ook nog geen onderwerp. Ik zou ooit een korte film of documentaire willen maken. And how about Mortierbrigade Amsterdam? Of vijftien kinderen krijgen met Carice van Houten? Ik ben sinds die Zomergasten aflevering verliefd op haar.

Het kan ook nog zijn dat Stefan en ik geen baan hebben na ons afstuderen. Er staan ontzettend veel getalenteerde reclamecreatieven op straat op dit moment. Dan sta ik volgend jaar gewoon in de Appie vakken te vullen. Haha, never.

Last words?

Ja, nu is het tijd voor echte reclame. Ik heb sinds 2005 samen met Olle en Andy een fictieve band genaamd Teenagecumshotfacials. Deze band maakt acapellacore, een nieuwe muziekstroming binnen de metalcore/hardcore. We hebben van deze band ook weer shirtjes. Ze kosten €12,50 per stuk. Ook girlies. Mail je maat en adresgegevens naar teenagecumshotfacials@gmail.com als je zo’n shirt wilt hebben.


Wil je meer over Tim Arts weten? Check dan www.timarts.nl.