Komende weken verschijnen er een drietal interviews met grafische talenten die op één of andere manier verbonden zijn aan het Graphic Design Festival Breda. De laatste in de reeks is Studio Smack, onder andere verantwoordelijk voor de GDFB trailer.

Hi, bedankt voor dit interview! Ok, wie ben je en wat doe je precies?
Wij zijn Ton Meijdam, Thom Snels en Béla Zsigmond. Wij vormen de kern van Studio Smack. Daarnaast is Dennis Elbers (organisator van GDFB) onze agent en Julian Edwardes onze vaste componist.

Wat we nou echt doen is ons ook nog steeds niet duidelijk. In eerste instantie zou je zeggen animatie, maar het valt ook binnen het gebied van grafisch ontwerpen en autonome kunst. Het is ook nog eens commercieel omdat we vrijwel altijd in opdracht werken. We krijgen meestal genoeg artistieke vrijheid waardoor het eindresultaat een op zichzelf staand werk is dat naast een autonome inhoud ook nog eens de uitgangspunten van de opdracht bevat. Ons werk bevindt zich dus in de periferie van verschillende disciplines. We zoeken daarbij de grenzen van de visuele communicatie door te werken met allerlei verschillende media. Zo proberen we onafhankelijk van stijl steeds een nieuwe wereld neer te zetten.




Hoe is Studio Smack eigenlijk ontstaan?
Na ons afstuderen aan het St. Joost in Breda hadden we nog geen opdrachten, maar we hadden wel ambitie en besloten daarom om elke vrijdag en zaterdag te gaan bouwen aan een set voor een animatiefilm. Wegens geldgebrek en omdat Ton boven de Aldi woonde kookten we daarom vaak macaroni met smac voor elkaar. Daar is onze bedrijfsnaam aan ontleend.

Na een tijdje werden we benaderd door het Graphic Design Museum om een film te maken over grafisch ontwerpen en de stad. Daar is de animatie ‘Kapitaal’ uit voortgekomen. In ‘Kapitaal’ kijken we mee door de ogen van iemand die door een stad loopt, waarin alle leesbare informatie wit is gemaakt en wat overblijft zwart. Het laat zien dat we in een informatietijdperk leven en dat advertising niet meer effectief is gezien de overdaad aan concurrerende informatie.




Na de afronding van het project hebben we ‘Kapitaal’ naar talloze festivals gestuurd en op Youtube en Vimeo gezet. Na verloop van tijd ging het een eigen leven leiden op het internet. Dat leverde weer media aandacht en een reeks nominaties en awards op kunst –en filmfestivals. Daardoor werden we steeds vaker benaderd door nieuwe opdrachtgevers.

Battery Cage

Welke gedane projecten omschrijven Studio Smack het beste?
The Transparancy Suit, GDFB 2010 Leader, International Film Festival Breda 2010 Leader, Machina Ludens, Pimp my Planet, The Mockumentaries, GDFB 2008 Leader, Battery Cage, Kapitaal, Me, The Watchers, The Margins, Bigger Better en natuurlijk Kapitein Reetneus, een animatieserie die we al lange tijd van de grond proberen te krijgen. Allemaal te zien op onze website www.studiosmack.nl en op de Facebook fansite is nog meer te zien.

Wat is jullie link met het Graphic Design Festival Breda?
Ton en Béla hebben grafisch ontwerpen gestudeerd aan AKV St. Joost. Dat zie je ook terug in onze films. Daarnaast is de organisator van het GDFB, Dennis Elbers, onze agent.




Wat hebben jullie voor het GDFB gedaan/gaan jullie daar doen?
We hebben de leader gemaakt voor het GDFB. En uit de leader is weer een pak ontstaan dat we het ‘Transparantie Pak’ hebben genoemd. De leader behandelt het onderwerp ‘data body’. Een ‘data body’ bestaat uit alle informatie die je achterlaat door je koopgedrag, mobiele telefoon, internetgebruik et cetera. Overal waar je iets persoonlijks invult wordt dat meteen onderdeel van je ‘data body’. De ‘data body’ groeit zonder dat je er bewust van bent. Het enige wat je ervoor hoeft te doen is de consument of de burger uithangen. Daardoor is ons bestaan in toenemende mate steeds transparanter geworden op vrijwel elk niveau.

Het ‘Transparantie Pak’ visualiseert deze onzichtbare stroom van informatie (in dit geval ons koopgedrag). Het toont ons een esthetische en expressieve oplossing die een nieuw gebied van visuele codering onthult. De verborgen informatie van de ‘data body’ wordt zichtbaar gemaakt door een tweede huid in de vorm van een pak dat buiten onze alledaagse beleving valt.

Tijdens het GDFB geven we een aantal lezingen / performances met betrekking tot de leader en het ‘Transparantie Pak’. Het pak wordt geëxposeerd in het hoofdkwartier van het GDFB (Reigerstraat 16), samen met een webapplicatie waarmee iedereen voor zichzelf zo’n pak kan samenstellen.



Graphic Design Festival – nog tot 30 mei te bezoeken

Je kunt nog tot 30 mei richting Breda om al het moois in de stad te beleven. Lees hier het Fontanel interview met GDFB director Dennis Elbers of bekijk hier het GDFB programma en laat ons weten wat je ervan vond!