Volgende week vrijdag vindt in Zeist de derde editie van het Infographics Congres plaats. Wij zaten met organisator en infographic maker van het eerste uur Frederik Ruijs om de tafel en vroegen hem what’s up. We hadden het over het thema van dit jaar, geven je een kleine heads up over hetgeen je kunt verwachten en als klap op de vuurpijl geven we 2 tickets ter waarde van €280 weg.

Er is steeds meer informatie beschikbaar en de uitdaging dit helder over te brengen blijft groeien. Infographics is één van de manieren om een brug te slaan tussen de zender en de ontvanger. Al jaren worden bepaalde complexe of abstracte onderwerpen in de krant (bijv. de credietcrisis) bijgestaan met illustraties, grafieken of diagrammen die in een korte tijd kunnen verhelderen. Nu kranten een langzame en pijnlijke dood aan het sterven zijn (met de huidige opzet in ieder geval), worden de bakens verzet naar andere media. Digitale infographics bieden andere manieren om de boodschap over te brengen. Met dit in gedachte is het thema van het congres dan ook: Infographics in beweging.

Infographic van organisator Frederik Ruijs voor de Rijksoverheid.

Is animatie dan ook de volgende stap in infographics? Of is het gewoonweg een extra tool die gebruikt kan worden? Dit zal één van de vragen zijn die op het Infographics Congres langs zal komen. Wat komt er nog meer langs dan, hoor ik je vragen?

Graphic Director New York Times
Elk congres heeft zijn grote namen nodig. Ditmaal is dat voormalig Graphic Director bij de New York Times, Charles Blow. De NYTimes is altijd al het Walhalla geweest op het gebied van (visuele) onderzoeksjournalistiek, en staat met een 30-koppige infographic redactie ver boven de concurrentie. Interessant om te horen hoe het er daar aantoe gaat dus! Charles is recentelijk overgestapt naar National Geographics, nog zo’n instituut. Hij zal gaan vertellen over de verschillende soorten deadlines die beide bureau’s met zich meebrengen.



Een infographic gemaakt door NYTimes 'mapping the Buzz’ in New York.



Master Newsdesign
Prof. Michael Stoll start dit voorjaar met een Master programma onder de naam Newsdesign aan de Duitse Augsburg Universiteit, waarover hij het één en ander zal vertellen.

Beeldredactie bij het Parool
Het Parool was de eerste Nederlandse krant die ervoor koos om dagelijks op tabloid formaat te verschijnen. Lisette Melkert is art director bij deze krant en heeft naar eigen zeggen geen kennis van graphics, maar juist kennis over hoe je beeld moet presenteren. Ze zal een kijkje geven in de dagelijkse krantenstroom en tonen hoe beeld geïntegreerd wordt in de gehele pagina.

» Hele programma overzicht



We geven twee tickets ter waarde van €280 weg
Daarnaast is Frederik ook zo aardig geweest ons twee tickets te geven die we aan de meest die-hard infographic fans mogen uitdelen! Het enige wat je hoeft te doen om kans te maken op die kaarten is ons een afbeelding van je favoriete infographic sturen (met tekstje waarom natuurlijk) op info@fontanel.nl. Wij laten de winnaar zo spoedig mogelijk weten dat hij vrijdag zijn agenda vrij moet houden.



Bekijk voor een sfeerimpressie een verslag van het congres vorig jaar: