De eerste in een rij nieuwe bookreviews die je komende tijd kunt verwachten komt uit handen van grafisch ontwerper Ronnie Besseling. Met zijn achtergrond in drukwerk hoorden we graag zijn mening van uitgeverij Gestalten’s nieuwste boek Impressive – Printmaking, Letterpress and Graphic Design.

Impressive
Als ontwerper bij Fabrique weet ik uit persoonlijke ervaring dat spannende drukwerkklussen zeldzaam zijn. Het heeft vast te maken met de economische crisis, waardoor veel klanten hun huisstijl nog maar even laten voor wat het is en liever investeren in een verbeterde webshop. Geef ze ongelijk.

Toch, de kick van het ontwerpen van geprinte media blijft speciaal. Vooral als je met een drukker samenwerkt die goed begrijpt wat je wilt bereiken met een ontwerp. Het drukproces is vaak de laatste stap die een ontwerp doormaakt en het kan maken of kraken. Impressive – Printmaking, letterpress and Graphic Design gaat juist hierover. De liefdesrelatie van ontwerpers met drukwerk en het maken ervan. Het gaat over de herontdekking van oude druktechnieken en handwerk door grafisch ontwerpers, illustratoren en typografen van nu.

Impressive


Eerste indruk
Zo zou ik niet graag beginnen met een review maar toch. Het is een cliché, en dit boek bevestigt het. De eerste indruk is niet de juiste. De cover is tamelijk slaapverwekkend. En tijdens het doorbladeren van het boek voelt de inhoud heel Amerikaans aan. Ja ja, american vintage design, stempels, punkrock, bla bla. Pas als je de tijd neemt om ook de interviews te lezen en rustig door het verzamelde artwork bladert, ontdek je de ware aard van het boek. Bloed zweet en vakwerk.

Impressive

Interviews
Tussen al het werk vind je zes interviews met Bespoke Press, Studio On Fire, The Cloudy Collection, House industries, Faile en Nobrow. Vooral het verhaal van Studio On Fire is erg inspirerend en leerzaam. Na het lezen van alle interviews ontdek je dat het boek erin slaagt een brug te slaan tussen de vintage-design van House Industries en de street-art-punkrock-knip-en-plak-stijl van Faile.

Impressive

Quote cloud
Tijdens het lezen van de inleiding en de korte interviews kwam ik zoveel one-liners en termen tegen. Lees deze maar eens, dan weet je genoeg; Smell and feel design. Blood, sweat and smears. Hot foiling. Get away from the chained-to-the-computer-design. Engraving. Forget about gradients. Embrace mistakes and allow experimentation. Die laatste is op het randje.

Impressive

Conclusie
Impressive – Printmaking, Letterpress and Graphic Design. Goed boek voor iedereen die geinspireerd wil raken door mooie tactiliteiten in drukwerk. En voor iedereen die niet opgewonden raakt van de geur van vers drukwerk, staan er gelukkig een hoop mooie plaatjes in.



Boek
Impressive – Printmaking, Letterpress and Graphic Design

Uitgeverij
Gestalten

ISBN
978-3-89955-288-1

Prijs
€ 44,00

Aantal pagina’s
240 pages, full color, hardcover

Taal
Engels

» Koop het boek hier


Ronnie Besseling

Ronnie is creative director bij Fabrique in Amsterdam. Hij heeft zowel wortels in de reclame- als in de ontwerpwereld. Naast een focus op verhalend ontwerpen heeft hij een voorliefde voor fotografie en gekke mensen.