Deze week ging eindelijk de nieuwe website van het Rijksmuseum, 'slands bekendste hoofdstedelijke museum, live. Eerder al dit jaar werd de nieuwe identiteit van Irma Boom onthuld.

Wij stelden Sanne Wijbenga, art director bij Fabrique en van de Rijks website (en oud Fontanel columnist), 3 vragen over de prachtige nieuwe online omgeving.




Hoe past de nieuwe website in de nieuwe koers die het Rijks vaart, met de nieuwe renovatie, identiteit, e.d.?

In de aanloop naar de heropening van het museum in 2013, willen we het contact tussen publiek en museum versterken. De nieuwe website nodigt echt uit om met de collectie van het Rijks aan de slag te gaan en meer te weten te komen over alles wat het Rijks te bieden heeft. Verhalen die we vertellen over historische figuren bijvoorbeeld, dit gebeurt dan weer aan de hand van werken die het Rijks in haar collectie heeft.

Het ontwerp sluit uiteraard aan bij de huisstijl zoals die door Irma Boom is neergelegd. Zo is het Rijksmuseum font van Paul van der Laan overal op de site gebruikt.



Wat is precies de gedachte achter de website?

We wilden met de nieuwe website de collectie en het museum dichtbij brengen.

Je kunt inzoomen tot op het craquelé van schilderijen. Je kunt je eigen verzameling maken met werken en details van werken met onderwerpen die dichtbij jou liggen. Je geboorteplaats, je favoriete kleur, je favoriete huisdier of misschien ben je wel dol op snorren. Je kunt alle werken groot afdrukken zodat deze een plek in je woonkamer krijgen.

Dichtbij betekent ook dat het beschikbaar is op elk device waar jij de website op bezoekt. Niks voelt natuurlijk zo dichtbij als het gebruiksgemak van de iPad.



Voor het ontwerp hebben we een aantal 'design principles’ gehanteerd. Bijvoorbeeld 'tablet first’. Alles wat we ontworpen hebben, hebben we eerst voor de iPad gemaakt. Pas daarna zijn we gaan optimaliseren voor desktop en mobiel. Ontwerpen voor iPad dwingt je nog scherpere keuzes te maken en nog meer weg te laten, aangezien alles een stuk groter moet zijn om met je vingers te bedienen.



Een ander principe was dat we ontworpen hebben voor 80% van de gebruikers. De professionele gebruikers bedienen we ook, maar die zullen hun informatie iets dieper in de site vinden. Dit soort principes hebben sr interactie ontwerper Anna Offermans, visueel ontwerper Esther Jong en mijzelf enorm geholpen met het behouden van het initiële concept.



Welke features ben je het meest trots op?

Tsjaaa ;-). Ik denk dat ik het meest trots ben op het feit dat het geheel zo simpel gebleven is. Qua vorm maar zeker ook qua gebruiksgemak. Daar zit zoveel tijd en energie in. Petje af voor de mannen en vrouwen van Q42 die het geheel gebouwd hebben.



Uiteraard Rijksstudio, het gedeelte van de site waar je zelf verzamelingen kunt maken. Details die je kan opslaan en weer kan bestellen als canvas of ansichtkaart. De kunstwerk pagina, heerlijk simpel. Zelfs het menu staat niet in beeld. Zoeken op kleur vind ik leuk. De verhaal pagina. Eigenlijk teveel om op te noemen. Ga het vooral zelf bekijken en uitproberen zou ik zeggen!

Thanks Sanne!

» ga naar Rijksmuseum.nl


Thomas Moes

Thomas Moes is naast mede-oprichter en editor ook designer van Fontanel Magazine en Fontanel Jobs. Daarnaast is hij freelance interactive designer voor o.a. de NOS.