De Glazen Bol is een traditie in wording. Vorig jaar vroegen we de zes grote ontwerpbureau’s wat zij van 2009 verwachtten. Dit jaar trekken we het breder en hebben we vier gasten bij elkaar gehaald die on top of hun game zijn.

Verwacht stuk voor stuk inspirerende jongens die hun visie delen over knowmadic tribes, film in reclame, de kracht van informatie, de twee loze woorden Dutch Design en het accepteren van onzekerheid.

We hebben dit jaar voor jullie in de mix :

» Victor D. Ponten

Oprichter en eigenaar Habbekrats.

» Luis Mendo

Oprichter van GOOD Inc. en The Goodfellas Network.

» Marcel Kampman

O.a. oprichter van Texelse Boys, Mastermundo en creative director PICNIC.

» Wilbert Baan

Oprichter, eigenaar en creative at Somehow.



Victor D Ponten

Victor D. Ponten

Oprichter en eigenaar Habbekrats.

Rond Oud & Nieuw werd Nederland in de greep gehouden door twee interessante ontwikkelingen: het eBook en blauwe wezens van zo’n drie meter hoogte op een niet bestaande planeet ergens hier ver, ver vandaan. Par hasard (of misschien ook niet) zijn beiden een direct gevolg van digitale ontwikkelingen en leiden beiden de weg naar de toekomst. Zowel van film als van film in reclame. Dankzij de iPad komen beide ontwikkelingen ooit samen.

..waar die Carouselcommercial van vorig jaar nog kinderspel bij zal blijken..

Filmervaringen worden op den duur rijker en bieden film- en reclamemakers – nee laat ik gewoon zeggen contentmakers – nog meer mogelijkheden om ons virtueel-visueel ingestelden weg te blazen met verbazend verbluffende verhalen waar die Carouselcommercial van vorig jaar nog kinderspel bij zal blijken.

» Habbekrats


Luis Mendo

Luis Mendo

Oprichter van GOOD Inc. en The Goodfellas Network.

De toekomst valt niet te voorspellen en dat is toevallig het mooie er van. Het accepteren van deze ongrijpbaarheid is wat we in 2010 kunnen verwachten: minder snakken naar zekerheid, naar 'meten is weten’ en meer geloven dat het soms beter is als dingen een mysterie blijven. Ook voor ontwerp geld dat vorm an sich veel minder een rol zal hebben en het zal meer gaan over het gevoel dat een bepaalde vorm oproept. Lastig te kwantificeren, veel leerzamer (en dus leuker) om te maken.

Net als bij andere dienstverlenende beroepen gaan we in 2010 het woord “service” eindelijk begrijpen en waarmaken. Een oosterse houding wat betreft klantvriendelijkheid, bescheidenheid, beleefdheid en servicegericht denken zal ons goed doen en we zullen daar over een paar jaar de vruchten van plukken. Mede daarom zal de keuze voor klein bureaus en netwerkstructuren bevestigd worden tegenover de minder flexibele, onpersoonlijker en van overhead geladen grote bureaustructuren.

Men zal meer aandacht, liefde en vakmanschap toepassen op het werk en voor de klanten. Waarom doen we dingen? Wordt de wereld beter hiervan? Help ik hier iemand mee?

Talent wilt zich nergens aan binden en nu hoeft dat ook niet meer. Het zal nog moeilijker worden om aan goede personeel te komen. Men zal meer aandacht, liefde en vakmanschap toepassen op het werk en voor de klanten. Waarom doen we dingen? Wordt de wereld beter hiervan? Help ik hier iemand mee? Deze vragen zullen vaker in onze hoofden galmen als we een opdracht aannemen en we zullen onze verantwoordelijkheid als makers gaan zoeken.

Eindelijk zal doordringen dat Dutch Design niet meer bestaat. Net als Scandinavic, Italian of UK Design, overigens. Dat lokaal denken is al 10 jaar achterhaald. In Nederland werken veel buitenlanders en veel Nederlanders zijn in het buitenland. Ze maken allemaal mooie dingen en het werk bestempelen met een herkomstetiket wordt telkens lastiger en onnodig.

Kwaliteit wordt minder het lege woord waar de patatverkoper mee adverteert en krijgt een jaren 50-achtige lading weer. Waarde zal weer waarde zijn (in plaats van prijs) en dingen zullen wat mogen kosten, als ze kwalitatief hoogstaand zijn. Maar dit allemaal was maar een poging want zoals ik zei, wat de toekomst zal brengen weet immers niemand.

Fijn is dat.

Luis Mendo — Oprichter van GOOD Inc. en The Goodfellas Network.

» GOOD Inc.


Marcel Kampman

O.a. oprichter van Texelse Boys, Mastermundo en creative director PICNIC.
Luis Mendo

2010 will be a tipping point: the year where knowmadic tribes in their element take over. Understanding the art of looking sideways, improvising everywhere, causing scenes, creating a massive change. They will apply everything they have learned in their lives so far. These outliers know how to be an explorer of the world with their elastic minds and know how to deal with black swans, or graze with purple cows.

By approaching problems with a seemingly uncommon ground, with simple thought-processes that often seen counter-intuitive, they will create glimmering ideas, products, services and events that will be worldchanging.

» Marcel Kampman


Luis Mendo

Wilbert Baan

Oprichter, eigenaar en creative at Somehow.

In 2010 vermengt internet zich nog meer met apparaten, apparaten die weer aangesloten zijn op diensten. Het web grijpt op deze manier veel dieper in op ons dagelijkse leven, op het gebied van gezondheid, productiviteit, afspraken en vermaak. 2010 is het jaar van het omnipresente internet.

Mobiel
Internet op mobiel is geëvolueerd tot een markt die qua veelzijdigheid inmiddels ver voorbij de ringtonemarkt is. Op de mobiele markt is de technologische race – even – voorbij en is er ruimte voor verdieping. Wat kun je nu eigenlijk met GPS, bewegingssensoren en internet. Met welke diensten maakt je iemands leven beter én wat maakt je als bedrijf interessant in een markt met honderdduizend applicaties waarbij er per persoon slechts enkele dagelijks gebruikt worden.

Slimme apparaten
Technologische vooruitgang en prijs werken naar elkaar toe. Dit heeft inmiddels een punt bereikt waarop je RFID in speelgoed kunt stoppen, WiFi in een weegschaal, of een draadloze energiemeter in je meterkast. Informatie voegt waarde toe. Hoe meer informatie je kunt maken hoe meer waarde je toe voegt aan het product dat je (al) verkoopt. Nike+ maakt de schoenen niet beter, wel de loopervaring. Hoe? Door informatie op te slaan en te duiden.

Augmented reality is van zijn science fiction imago af en tastbaar geworden.

Acceptatie AR
Augmented reality is geland in 2009. Mede dankzij het Nederlandse Layar heeft de techniek een gezicht gekregen en zit Nederland in de voorhoede. Augmented reality is van zijn science fiction imago af en tastbaar geworden. Dit maakt het eenvoudiger voor mensen om er toepassingen mee te bedenken. In 2010 is augmented reality de hypefase voorbij en zullen we nog heel erg veel nieuwe praktische toepassingen gaan zien.

Privacy
Paradoxaal genoeg zijn we zelf het grootste gevaar voor onze privacy. Via Location Based Services (LBS) gaan we steeds meer informatie over onszelf geven. Waar we zijn, wat we er van vinden en met wie we er zijn. In 2010 zullen er diensten komen die uit de veelheid van verschillende sociale netwerken heldere analyses kunnen maken en deze informatie perspectief kunnen geven. Wat betekenen al jouw sociale activiteiten in tijd? Naast scepsis, zal uiteindelijk het voordeel winnen want zo’n dienst kan door efficiency en patronen ons dagelijks leven verbeteren. Informatie is waarde.

Informatie
2010 is het jaar van de interface designers en informatiespecialisten. Als je weet hoe je extra waarde aan informatie kunt maken en zinvol kunt ontsluiten maak je relevante diensten. De creatieve sector zal zich steeds vaker in een positie zien dat ze in plaats van campagnes functionele diensten aan het ontwikkelen zijn.

» Somehow