Bijna een half jaar is EKKO in Utrecht nu voorzien van een nieuw gezicht. Het Rotterdamse Studio Spass ontwierp een geheel nieuwe huisstijl en gaf EKKO een frisse, eigen uitstraling. We vroegen Jaron Korvinus van Studio Spass het hoe en waarom van de nieuwe stijl.

Hoe is EKKO bij Studio Spass terecht gekomen?

We waren reeds bekend bij EKKO als ontwerpers aangezien we al een aantal keer ontwerpen hadden gemaakt voor avonden in EKKO van BANGERS en Boemklatsch. Vervolgens hebben ze ons in aanloop naar de pitch een serie flyers en posters laten ontwerpen voor concerten. De reacties die we hierop kregen, waren van zowel EKKO als haar bezoekers erg positief. Begin vorig jaar is er toen een pitch uitgeschreven voor de nieuwe huisstijl hiervoor zijn we toen dus uitgenodigd.

Ekko Utrecht

EKKO is een poppodium waar nationale en internationale bands en DJ’s optreden. Gelegen in het centrum van Utrecht is het een plek waar veel gebeurt: ingetogen pop, gierende rock, knallende techno en electro, de nieuwste hip-hop, denderende Balkan beats en nog veel meer…

de oude EKKO stijl

Een poppodium opfrissen klinkt als een hele toffe opdracht, was dat ook echt zo?

De uitingen en huisstijl van EKKO waren aan vernieuwing toe. De identiteit van de oude print uitingen berusten op niet veel meer dan een logo en veel geel papier. In de afgelopen 26 jaar is het podium ook getransformeerd van plek voor politiek debat en poëzie naar een poppodium met een mooie programmering en een goede keuken. Om dat duidelijk te maken zijn wij gevraagd om met de nieuwe huisstijl een breder publiek aan te spreken.

Een klus als deze komt niet zo vaak langs bij een startend ontwerpbureau (We bestonden net 9 maanden toen). Als ontwerper is het erg fijn om je vol overgave te storten op zo’n klus. Het was voor ons een echte uitdaging om met de beperkte financiële mogelijkheden van een poppodium te laten zien wat we in huis hebben. Ik ben dan ook blij dat we de oude stijl (monochroom en copyshop) zonder kosten verhoging hebben kunnen omzetten naar een full color offset gedrukte huisstijl.

De oude Ekko stijl was duidelijk aan vernieuwing toe. Met de nieuwe stijl is er een volwassen uitstraling voor Ekko. Draagt dat uiteindelijk ook bij aan de bezoekersaantallen?

Het popodium heeft nu een stevige eigen uitstraling, iets wat een volwaardig poppodium ook verdiend. De reacties op de nieuwe huisstijl zijn erg goed. EKKO is nu voor een bredere groep mensen beter te vinden. Een specifiek punt waar in de nieuwe huisstijl meer aandacht voor is, is de eetgelegenheid in de EKKO. Deze wordt dankzij de nieuwe aanpak (er is ruimte gemaakt voor de keuken op de maand agenda en de site) aanzienlijk beter bezocht dan in de oude situatie. Op zich niet zo vreemd want de keuken is ook echt goed!

de nieuwe EKKO maandladder

Wat waren de uitgangspunten voor de huisstijl? Wat is de onderlinge samenhang in de verschillende uitingen?

In de briefing stond dat de nieuwe EKKO vooral; Fris, trendy, warm, duidelijk, eerlijk, progressief, ordelijk, strak, informeel, zakelijk, eigenwijs, extravert, breed, veelzijdig, open, kleurrijk, liberaal, vrij, snel, professioneel, degelijk en stijlvol wil zijn… Hier konden wij wel iets mee!

Right.

De algemene doelstelling was duidelijk; het toegankelijker maken van het poppodium voor een breder publiek en tevens meer samenhang creëren tussen de verschillende uitingen van EKKO. We hebben de huisstijl verdeeld in twee onderdelen het 'corporate’ gedeelte en het 'communicatieve’ gedeelte. De twee delen hebben dezelfde typografie en de ruit als basisgrid.

de nieuwe EKKO corporate stijl

de nieuwe EKKO corporate stijl

Ekko Utrecht

De ruit speelt een duidelijke hoofdrol in de hele stijl. Kun je uitleggen hoe dat zit?

In de briefing van de huisstijl stond duidelijk dat ze graag “het Oog” wilden behouden in de nieuwe situatie. Net zoals de kleur geel waar in het begin krampachtig aan werd vastgehouden. Omdat voor ons bij een frisse start alles heroverwogen moet worden, hebben we het oog dus ook op de schop genomen. I.p.v. een extra “oog” als beeldmerk toe te voegen vonden wij dat de O van EKKO al een oog op zich was.

de nieuwe EKKO visitekaartjes

Op basis van de twee K’s is er een ruitvorm onstaan die de pupil vormt. Dit was voor ons zowel een nieuwe grafische interpretatie van het oog alsmede een mooi startpunt voor een eigenzinnig grid.

Een ander opvallend element is de handgeschreven typografie, hoe is dat ontstaan?

Experimenteren met typografie is iets wat wij graag doen. In de nieuwe huisstijl is er voor print uitingen van concerten een duidelijk grid. Dit maakt de serie en de afzender duidelijk. daarnaast vinden we dat elk concert wel zijn eigen uitstraling mag hebben. Dit doen we door elke artiest of concert een eigen handgemaakt letterbeeld te geven. Hierbij laten we ons qua kleur en stijl beïnvloeden door de muziek zelf. Zo ontstaat er een sterke serie met een divers karakter.

Bij de visite kaartjes hebben we hetzelfde gedaan met de voornamen van de medewerkers. Hierdoor slaat het visitekaartje een brug tussen het 'corporate’ en het communicatieve onderdeel van de huisstijl.

de nieuwe EKKO visitekaartjes

De stijl is nu bijna een half jaar in gebruik, hoe wordt het ontvangen?

De reacties op de nieuwe huisstijl zijn erg goed. In September zijn we begonnen met het implementeren van de diverse onderdelen van de huisstijl. De maandkalenders waren hier het meest zichtbare onderdeel van. Omdat deze uiteindelijk door EKKO zelf opgemaakt worden hebben we dit een tijdje samen gedaan. Dit ging samen met een wisseling van de wacht bij de afdeling communicatie. Het nieuwe hoofd communicatie (ex-Effenaar) had nog een paar goede aanvullingen op het ontwerp van de maandkalender. Het weghalen van bepaalde informatie bleek echt een 'less is more’ effect te hebben.

Studio Spass bestaat nog niet zo heel lang, en dit was een van jullie grootste opdrachten tot nu toe. Hoe hebben jullie dit project ervaren ?

De opdracht was voor ons leuk en erg leerzaam. Het gaat over uitstraling maar ook over het lezen van informatie. De omvang van het project was behoorlijk groot en breed, van logo tot maand kalender en van entreekaart tot shirts.ticketsWe hadden nog niet eerder templates ontworpen waar derden mee moeten kunnen werken. Dat vraagt ook om een andere manier van werken. Als je voor een relatief jong publiek werkt, kan het gevaar zijn dat je teveel een tijdelijk ontwerp maakt. Wij zijn er van overtuigd dat EKKO met deze huisstijl heeft gekozen voor een stijl die dynamisch is en voorlopig niet outdated zal aanvoelen.



Bekijk de website van StudioSpass of check EKKO.nl om de huisstijl te bewonderen!

» http://www.studiospass.com
» http://www.ekko.nl