De Creative Company Conference vond dit jaar plaats in Haarlem. Nog nooit geweest, erg benieuwd. De Philharmonie is een schitterende locatie, na een hartelijke ontvangst met koffie en thee zijn we klaar voor de informatie van de sprekers. De één net wat interessanter dan de ander.

Zie hier onze selectie van verhalen.

» Ross Zietz

Art Director Threadless

» Scott Belsky

Founder en CEO Behance

» Roland van der Vorst

Directeur reclamebureau They

» Adrian Hon

Chief Creative Officer Six to Start

Ross Zietz

Ross Zietz

Art Director Threadless

Aan het einde van de ochtend vertelt Ross Zietz (art director, Threadless) dat zijn vriendin hem gelukssokken heeft gegeven. Hij is zenuwachtig maar het ijs is gebroken. Threadless is de community die ze om zich heen heeft verzameld. Hoewel Threadless internationale bekendheid heeft verworven toch nog even kort de formule: Ontwerpers sturen afbeeldingen in en Ross selecteert samen met een brand team welke afgedrukt zullen worden op shirts.

'Every design that has something to do with sports, fails. It’s like a death sentence.’

Vrolijkheid en transparantie vinden ze belangrijk. Je kan rustig binnenlopen en een kijkje nemen in de magazijnen. Een succesformule? Lol hebben.

» Threadless



Scott Belsky

Founder en CEO Behance

Het verhaal van Scott Belsky (oprichter en CEO van Behance) was het absolute hoogtepunt van de dag. Hij schreef recent het boek ‘Making Ideas Happen’ en hoewel de titel doet vermoeden dat het another doe-het-zelf boek is over succes, niks van dat blijkt uit zijn verhaal.

Hij presenteert ideeën over het verhogen van de productiviteit in creatieve bedrijven en het maken van ruimte waarin ideeën werkelijkheid kunnen worden. Scott’s presentatie is één groot feest van herkenning voor iedereen die werkt of ooit gewerkt heeft in een creatieve organisatie.

‘There is the constant fight between what’s important and what’s urgent.’

» Behance


Scott Belsky


Roland van der Vorst

Roland van der Vorst

Directeur reclamebureau They

Sleutelwoord in het verhaal van THEY’s Roland van der Vorst: nieuwsgierigheid. Hoe kan een brand met de nieuwsgierigheid van de consument omgaan? Hoe gebruik je het in je voordeel?

Zijn antwoord: stel vragen..wat als?

'We tend to be more curious when things don’t match our expectations. Don’t prescribe how to think. And give the impression that something is hidden.’

» They



Adrian Hon

Founder en Chief Creative Officer Six to Start

Adrian Hon hield een heel solide verhaal over transmedia storytelling.

‘We’re telling one single story on many different platforms.’

Zelfs ik, non-gamer, begreep het idee. Het nut van een verhaal vertellen op verschillende plekken, de digitale wereld die de fysieke doorkruist, dat is spannend. Een nieuwe werkelijkheid. Niet langer is alleen de fysieke wereld de échte wereld.

» Six to Start


Scott Belsky



Windup


Toch lijkt aan het einde van de dag de onderliggende boodschap van alle sprekers dezelfde: Werk samen en deel je geheimen.

» Creative Company Conference



Mirte Meeus“Mirte Meeus is socioloog en studeerde Media en Journalistiek aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Als freelance editor schrijft ze onder andere over cultuur en design.”