Toen ik tijdens mijn studie een stagebedrijf moest kiezen, wilde ik niet bij een literaire uitgever werken, maar bij een uitgever waarbij het vooral om vormgeving ging. De uitgever die wat mij betreft de allermooiste boeken maakte. Gelukkig werd ik daar aangenomen en werk ik daar nog steeds regelmatig voor.



Ik kwam bij de uitgever niet alleen in aanraking met al deze mooie boeken, maar ik kwam er ook achter dat het binnen uitgeverijen te weinig gaat om het zelf maken van boeken. Dat het gaat om het uitgeven van andermans werk, terwijl ik zelf dingen wilde maken en juist zelf de behoefte had om iets te communiceren.



Ik werk nu als freelance redacteur en vormgever en richt me alsnog op een studie aan een kunstacademie. Ik zal hopelijk altijd met boeken, tijdschriften en andere 2D media blijven werken, en misschien geef ik nog een keer zelf een boek of magazine uit.


Als je creatief bent, erover denkt iets zelf te publiceren maar niet bij een grote uitgeverij terecht kunt, volgt hier een crash course:









test

Doe concurrentieonderzoek

Met concurrentie bedoel ik geen tegenstanders, maar mensen die dezelfde visie hebben als jij, dezelfde ‘boodschap’ hebben en die boodschap in ‘boekvorm’ beschikbaar willen maken. Onderzoek welke boeken lijken op het boek dat jij zou willen maken. Zet het op papier. Noteer ook wat je hetzelfde zou willen doen en wat compleet anders. Kijk goede ideeën gerust af, maar maak ze wel eigen of verbeter ze.


test

The money

Heb je zelf het geld om een boek uit te geven? Fantastisch. Kijk anders je rijke ooms en tantes lief aan of zoek investeerders. Op voordekunst.nl kun je je idee pitchen en kunnen financiers je project steunen. Zorg wel dat je idee goed en aantrekkelijk op papier staat. :-)







test

Werk je concept uit

Werk je idee uit. Schrijf/teken/werk aan je publicatie en giet het in de juiste vorm. Bedenk welke eigenschappen je werk moet hebben: hoeveel pagina’s, welke bindwijze, harde of flexibele cover en welk papiersoort? Zorg er hier voor dat je voldoende budget hebt voor al je wensen. Zoek meer investeerders als je budget niet toereikend is.


test

Redactie!

Redactie is de belangrijkste stap bij het maken van een boek of welke publicatie dan ook. Mensen die iets schrijven of op een andere manier creëren, maken fouten. Redacteurs halen die fouten eruit. Of het nu fouten zijn in spelling, grammatica of in je toon, of dat je iets heel anders over het hoofd ziet, redacteurs kijken objectief naar het werk en helpen je je boodschap goed te verpakken. Sla deze stap niet over, zoek altijd een (freelance) redacteur om je te helpen!







test

Laat je werk drukken of zoek een uitgever

Is alles echt zoals het moet zijn, maak je werk dan drukklaar. Zorg dat het beeld van goede kwaliteit is, de tekst gecorrigeerd en dus foutloos is en dat je je bestanden juist aanlevert. Er zijn in Nederland veel Print-On-Demand drukkers, dus zoek er een die dichtbij is of die een goede prijs biedt. Zoek goed want er kan veel verschil in prijs en kwaliteit zitten. Je kan natuurlijk ook een uitgever zoeken die dit alles van je uit handen neemt.


test

Verkoop je boek

Als je een ISBN hebt en een barcode, kun je je boek zelf aan boekhandels verkopen. Ga bij ze langs en laat het zien en hoop dat ze er potentie in zien! Zonder barcode kun je boeken zelf online verkopen en reclame maken via Facebook, Twitter en dergelijke. Wees wel snel met versturen en wees klantvriendelijk, anders krijg je ontevreden kopers.







Meer inspiratie

Ik ben nog altijd voortdurend op zoek naar bijzonder mooie boeken en neig altijd naar boeken van kleine uitgeverijen en met kleine oplages. Kleine uitgevers hebben titels die vaak (nog) uit idealisme worden uitgegeven, en waarbij de meeste aandacht uitgaat naar de vormgeving (niet altijd natuurlijk).

Wil je inspiratie op doen? Kijk dan naar deze uitgevers: Gestalten, Lars Müller Publishers, BIS Publishers en Chronicle Books, maar ook zeker naar deze kleine uitgevers met heel grootse boeken: The Eriskay Connection, Revolver Publishing, nos:books, Visual Editions, Printkultur, Victionary, Capricious books en McSweeney’s Books.