Tattoos

Forever The New Tattoo

De tijd dat tattoos voor boeven, zeemannen en asociale types zijn, is toch echt voorbij. Op een zomerdag vliegen de tribals, koi karpers, ankers en babynamen je om de oren. Maar naast deze mainstream tattoos blijft het medium zich doorontwikkelen met een eigen beeldtaal. Forever laat zien welke artiesten belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de tattoeage.

Het boek bevat voor de helft profielen van onder andere Alex Binnie, Duncan X, Guy le Tatooer, Thomas Hooper, Duke Riley, Mike Giant, Maxime Buechi en Jonas Uggli. In deze profielen wordt de eigen kijk op het medium van iedere artiest goed duidelijk. En natuurlijk met grote foto’s van hun werk.

Daarnaast staat het boek ook vol met werk van internationale artiesten die het medium verder pushen met nieuwe patronen, technieken en tattoo flash en zo hun draai geven aan een tijdloze tattoo.

Ik geef het toe, doordat ik zelf 3 werken van 3 artiesten uit dit boek bezit, ben ik bevooroordeeld. Maar ik durf te wedden dat je ook als niet getatoeëerde onder de indruk zult zijn van dit boek. —Erik Gelderblom

5 sterren

Forever The New Tattoo R. Klanten, F. Schulze, Gestalten, Engels, 240 blz, €39,90 – Bestel bij Gestalten »


Graphic Design

Everything else is just decoration

Black & White — New Monochrome Design is het eerste boek in een serie van uitgeverij viction:ary. De serie ‘Palette’ brengt wereldwijd prachtig werk in beeld door aan elk kleurpalet een editie te wijden, het eerste kleurpalet: Black & White.

Black & White presenteert 130 projecten van bekende en minder bekende ontwerpers in grafisch ontwerp, fotografie en mode. Al ligt de nadruk op grafische ontwerp, met name huisstijlen.

Het voorwoord begint met een Amerikaans-aandoend betoog over de universele kracht van de twee non-kleuren. Wat mij betreft iets over de top, maar al snel veranderd de toon van het voorwoord naar een fijner antwoord op de vraag waarom deze jing en jang kleuren worden gebruikt, waar deze noodzaak vandaan komt en hoe dit valt te verklaren binnen de ontwikkelingen van ons vakgebied.

Omdat alle projecten binnen de zwart-witte kaders worden gepresenteerd, laat het aan de ene kant de kracht van eenvoud zien, de noodzaak daardoor in vorm en compositie te verassen en aan de andere kant benadrukt het de uitvoering en het belang van tactiliteit en druktechnieken: het brede scala aan verschillende toepassingen binnen dezelfde kaders zijn inspirerend en maken het boek interessanter dan gedacht. — Willem van Roosmalen

4 sterren

Black & White — New Monochrome Design viction:ary, Engels, 256 blz, €30,-
Bestel bij viction:ary »


Illustratie

Een verdiend overzicht

Gestalten’s boek LETMAN is een toffe collectie van het werk van Job Wouters. Daarnaast is het een ode aan de kunst van de handgeschreven typografie. Een must have als je fan bent van zijn grafisch ontwerp, zeefdrukken, graffiti, illustraties en schilderijen.

Dat werd tijd. Job Wouters verdiende al een hele tijd een boek dat zijn werk in kaart brengt. En wat ons betreft is Gestalten daar in geslaagd. Het boek zelf is namelijk niet bijzonder ontworpen. Gewoon een hardcover witte omslag, en aan de binnenkant ook geen fratsen. Dat heeft de Duitse uitgeverij goed begrepen: alle ruimte om het werk van de Amsterdammer in de spotlights te zetten.

Job Wouters’ werk valt op doordat zijn letterillustraties constant de grenzen opzoeken van traditionele vormen binnen de typografie. Uit de introductie blijkt dat zijn ‘talent’ ook een resultaat is van oefenen, oefenen en nog eens oefenenen. Iets wat zeker niet blijkt uit zijn strakke werk. Héél af en toe zie je een schetsje voorbij komen, dat blijkt geeft van zijn doorzettingsvermogen.

Als je fan bent van 1. zijn werk of 2. handgeschreven typografie is dit boek (meer dan) de moeite waard. Van covers voor Creative Review, illustraties voor het Parool tot werk voor de New York Times en Paradiso. — Willem van Roosmalen

4 sterren

Letman Introductie door Gijs Frieling, Gestalten, Engels, 160 blz, €29,90
Bestel bij Gestalten »


Graphic Design

De vergane glorie van iconische logo’s

Het 192 pagina tellende zwart-goude boekje herdenkt logo’s die ooit een integraal onderdeel vormde van ons landschap. De crisis heeft heel wat buy-outs, mergers en faillisementen mee in haar graf gesleept, waardoor er logo’s bijgekomen zijn van onder andere AT&T, Kodak, Unilever en Xerox.

Logo RIP werd voor het eerst gepubliceerd in 2003, maar in de afgelopen pakweg 10 jaar is er heel wat gebeurd, tijd voor een update moeten de Stone Twins, makers van het boek, gedacht hebben.

Grotendeels een ode aan de ambacht en vaardigheid waarmee deze vergane logo’s ooit ontworpen zijn, is het boek ook een kritische noot aan vandaag de dag. Gert Dumbar schreef het voorwoord: “Dit boek is een belangrijk alternatief op de nieuwe trend in logo design dat gebaseerd is marketing-geörienteerde nonsens.”

Een stuk uit de introductie van The Stone Twins zelf: “Unlike contemporary corporate identity design, many of the logos in this book weren’t accompanied by lengthy press releases; their ‘magic’ is inherent, their ideas clear. They were designed by creatives not committees, were tested on real people like family members and directors’ wives, not the clinical enironment of the modern day test-group.”

Een boek met een statement en dus een mooi aandenken voor iedere grafisch ontwerper. — Willem van Roosmalen

3 sterren

Logo R.I.P. The Stone Twins, BiS Publishers, Engels, 192 blz, €17,-
Bestel bij BiS Publishers »



Advertising

Het halfvolle glas van KesselsKramer

Kesselskramer komt na 2 kilo en de sequel 1 kilo met een boek dat de verdieping op zoekt in plaats van haar portfolio aan het woord te laten. Een optimistisch boek over de de huidige staat en kijk op de toekomst van het vakgebied waarin het reclamebureau tientallenjaren spraakmakend werk maakt.

Het verfrissende boek wist me direct te raken door zowel de slimme titel als de openingszin: “this book is for anyone who’s ever been irritated by a commercial break or frustrated by a web banner.

Door het probleem van hun eigen vakgebied te erkennen, ben ik nieuwsgierig naar de rest. Al gauw kom ik erachter dat het boek inhoudelijk niet vernieuwend is (dat word ook niet geclaimed), maar de vorm waarin ze het verpakken origineel en doeltreffend is; het boek onderstreept de kracht van reclame waar we met z’n allen mee kunnen leven. Merken die eerlijke en open verhalen vertellen, niet omdat storytelling en transparatie hypes zijn..maar omdat Kesselskramer inziet dat deze vorm van reclame here to stay is.

Het boek benadrukt dat de ontwikkeling van ‘leading brands’ met open, eerlijke en aantrekkelijke verhalen invloed lijken te hebben op mainstream advertising. En dat geeft hoop. Het idee dat mainstream advertisers begrijpen dat zij met échte verhalen moeten komen, en oprecht moeite moeten doen om hun following te blijven interesseren werkt in ons voordeel (als consument en als Fontaneller).


Het boek is ogenschijnlijk organisch ingedeeld, maar tijdens het lezen schijnt een aangame structuur door. Van start met de huidige situatie en een blik terug in de tijd hoe het zover heeft kunnen komen. Dan een aantal cases van wie anders KesselsKramer en een aantal interessante interviews met niet de minsten: Stefan Sagmeister, Alex Bogusky, Anthony Burrill, Hans Aarsman, Mark Fenske en Steve Henry.


Heb je enig raakvlak met de reclamewereld voor je werk, of wil je op de hoogte blijven van een van de meest bijzondere reclamebureau’s die ons land rijk is? Dan is €25 een kleine prijs om te betalen voor een gezonde dosis reclame-optimisme. — Willem van Roosmalen

5 sterren

Advertising for people who don’t like advertising Kesselskramer, Laurence King, Engels, 240 blz, €25,- — Bestel bij Laurence King »


Interieur

Inspirerend naslagwerk voor de liefhebber van restaurant-, bar- en club-interieurs.

Gestalten weet vaak opkomende en gemanifesteerde trends scherp te benoemen door er ze zijn immers een uitgever een boek aan te wijden. Let’s go out is een inspirerend boek vol met prachtige interieurs van restaurants, bars en clubs. Elk interieur draagt bij aan het benoemen en verduidelijken van een aantal interessante ontwikkelingen in dit vakgebied.

Het boek is opgedeeld in een aantal conceptuele en esthetische standpunten, ofwel hoofdstukken. De inleiding slaagt met frisse blik het interieur landschap te beschrijven waarbij een aantal interessante ontwikkelingen worden uitgelicht.

Interieur blijkt niet meer te zijn weggelegd voor de rich and famous. Naast grote wereldsteden verspreid bijzonder interieurontwerp zich ook naar steden als Osnabrück, Girona, Ashford en Utrecht. De groei in ‘gespecialiseerde’ horeca betekent meer ruimte voor bijzondere, specifieke inrichtingen. En waar we vroeger met z’n allen een celebrity wilden voelen in een minimalistische en futuristische club, waarderen en neigen we steeds meer naar de simpele essenties van het leven. Over de top glamour maakt plaats voor natuurlijke, ruwe schoonheid. Materiaal dat ons eerder omarmt en bescherming biedt. Textiel, keramiek, zelfs gordijnen maken een comeback!

Het gevolg: interieurontwerpers kunnen zich niet meer verschuilen achter duur materiaal en afleidende decoratie. De complexiteit zit ‘m nu in de perfecte uitvoering van ogenschijnlijke eenvoud. Let’s go out bundelt dit soort ontwikkelingen op geslaagde wijze tot een interessant en inspirerend naslagwerk. — Willem van Roosmalen

4 sterren

Let’s Go Out! — Interiors and Architecture for Restaurants and Bars R. Klanten, S. Ehmann, S. Borges, Gestalten, Engels, 288 blz, €40,- — Bestel bij Gestalten »