Communicatie / Graphic Design

Limited edition of brand communication

Taken By Surprise probeert de veranderende behoeften van communicatieve uitingen van merken in samenwerking met kunstenaars wereldwijd die verder gaan dan traditionele advertentiekanalen in kaart te brengen. Het boek gaat over gelimiteerde edities en over niet conventionele samenwerkingen tussen merken, kunstenaars en designers.

Hoeveel afkeer je ook hebt tegen merken; veel van de tofste projecten zouden niet kunnen bestaan zonder financiële ondersteuning van een commerciële instelling. Omdat het tegenwoordig moeilijker dan ooit is om de opkomende generatie te blijven boeien, gaan merken steeds meer tot het uiterste om door de doelgroep gezien te worden. Taken By Surprise doet een poging die projecten wereldwijd in kaart te brengen.

Wat onduidelijk is, is het doel van de meest vreemde acties, anders dan het nóg exclusiever positioneren van al zeer exclusieve merken. Soms voelt het alsof ze van gekkigheid niet weten wat ze ermee aan moeten. Zoals Arnaud Lapierre die voor Audi een spiegelglazen kunstproject maakte waar in de verste verte geen auto aan te pas komt; zelfs niet in de pretentieuze onderbouwing. Wel fijn is dat veel van de merken die samenwerken de kunstenaars zonder concessies hun gang laten gaan.

De diversiteit van de samenwerkingen in het boek indrukwekkend. Honderden compleet verschillende voorbeelden passeren de revue. Mijn persoonlijke favoriet is Marc Newson voor het exclusieve botenmerk Riva, waarbij je ziet dat zijn andere kijk een compleet nieuwe stijl creëert.

Taken By Surprise staat niet in mijn top-10 van beste Gestalten boeken ooit, maar vanwege de hoeveelheid en vooral de diversiteit is het zeker een inspirerend boek als je in die branche werkzaam bent. —Thomas Moes

4 sterren

Taken by Surprise: Cutting-Edge Collaborations between Designers, Artists and Brands R. Klanten, S. Ehmann, A. Sinofzik, Gestalten, Engels, 288 blz, €49,90 – Bestel bij Gestalten »


Architectuur

Esthetisch verrassende hoogstandjes

Een specifiek boek dat hoogdrempelig lijkt, blijkt een prachtige verzameling van esthetisch verrassende hoogstandjes in het uitdagende urban landschap van Japan.

Na de tweede wereldoorlog werd Japan testgrond voor vele architecten. De jaren die daarop volgden zijn wereldwijde inspiratie voor vindingrijkheid en succes. Dit boek probeert een Nederlandse vinger te leggen op de manier waarop Japanse huizen worden gebouwd. Opgedeeld in drie generaties aan architecten (uit de 50‘er, 60’er en 70’er jaren), worden bizar mooie gebouwen besproken.

De gebouwen zijn naast hun schoonheid even indrukwekkend door de omstandigheden waarin ze gecreëerd zijn. De regelgeving rondom bouwen in Japan is het meest ingewikkeld, de leefruimte overschrijdt zelden 100m2 en gebouwen staan vaak niet langer dan 30 jaar alvorens ze weer tegen de grond gaan.

Dan blijkt dat onze kijk op behuizing flink verschilt van de Japanse wijze. Familiecultuur, tradities en boven alles spiritualiteit zijn van meer waarde dan Nederlandse criteria als hoeveelheid vierkante meters en luxe/comfort. — Willem van Roosmalen

4 sterren

How to make a Japanese house? Cathelijne Nuijsink
, NAi Publishers, Engels, 328 blz, €39,50
Bestel bij NAi Publishers »


Lifestyle / Architectuur

Depressingly Awesome

‘Once in a Lifetime’ omschrijft zichzelf als een boek over ‘travel and leisure redefined’. Iets ‘redefinen’ doe je niet zomaar, dus mijn verwachtingen zijn hooggespannen. Stel je bij dit boek een koffietafel boek voor om weg te dromen bij de mooiste architectonische gebouwen in verschillende landen, culturen en continenten.

Het plaatjesboek is een showcase van de volgens eigen zeggen ‘minder oppervlakkige’ bestemmingen die bewuste keuzes om wat rustiger te leven vertegenwoordigen. De meest exotische, maar ook arme landen passeren de revue. Een aspect wat helemaal weggeshopt is. Dat geeft mij persoonlijk een (onbedoelde) slechte nasmaak. Hoewel het er geweldig uitziet, voelt het als een boek voor kolonisten.

Maar als je toch graag wegzwijmeld bij Dwell achtige architectonische schoonheid, dan hoort dit boek zeker op die al zo gevulde koffietafel van je. — Thomas Moes

3 sterren

Once in a Lifetime: Travel and Leisure Redefined R. Klanten, S. Ehmann, Marie Le Fort, Gestalten, Engels, 256 blz, €39,90
Bestel bij Gestalten »


Typografie

Kleien met letters

Shaping Text is een praktische gids met als doel om beginnende ontwerpers of mensen die in het creatieve vakgebied werkzaam zijn met woorden de beginselen te leren van beschikbare gereedschappen (voornamelijk fonts en typografie) in de creatieve industrie.

Je merkt dat auteur Jan Middendorp veel ervaring heeft als docent gezien de ietwat onconventionele structuur van het boek; waarschijnlijk gebaseerd op de manier die voor de klas in de loop der jaren het beste werkte. Hij begint bij het uitleggen van het grafische product in de omgeving om ons heen, om een affiniteit te creëren met de nieuwelingen.

De hoofdstukken ‘organising and planning’ en ‘typgraphic detail’ duiken wat meer de details in; waarna ‘design strategies and concepts’ wat breder over het vak gaat. Als laatste sluit hij af met wat geschiedenis in het hoofdstuk ‘type and technology’.

Ik moet zeggen dat ik positief verrast was door de kwaliteit van het boek en de artikelen, maar dat het wel alleen leerzaam is voor diegene die echt aan het begin staan van hun grafische carrière; mensen die al langer meelopen hebben dit allemaal al ergens anders een keer gelezen. — Thomas Moes

3 sterren

Shaping Text Jan Middendorp, BiS Publishers, Engels, 176 blz, €29,90
Bestel bij BiS Publishers »



Lifestyle / Business

Aanval is de beste verdediging

De wereld is ingrijpend aan het veranderen. Een introductie die ik ook gebruikte bij de vorige bookreview uit de Abstract reeks (toen over Abstract No.6), dat ging over de voortdurendheid. Ditmaal gaat het om Abstrakt No.7, waarbij defensie het hoofdonderwerp is. Het verdwijnen van handelsbarrieres en de versoepeling van copyright zijn voorbeelden van deze wereld. Traditionele defensiemethodes zijn niet meer geschikt voor dit veranderende landschap.

Aan de hand van een ontzettend divers palet aan onderwerpen wordt in ‘Abstrakt No.7: Defence – survival strategies in the 21st century’ gekeken naar de verschillende manieren hoe er met het onderwerp defensie omgegaan kan worden. Stukken zijn verzameld uit de psychologie, biologie, sociale antropologie, maar ook uit sport en politiek. Sommige stukken zijn wat zwaarder dan anderen, juist in die afwisseling zit de kracht.

Dit is de tweede keer dat we een boekreview doen in de Abstrakt serie. Minder uitmuntend uitgevoerd dan editie nummer 6 (boek van de maand maart) maar nog steeds een zeer diverse en interessante publicatie. Zeker die 18 euro waard! — Thomas Moes

4 sterren

ABSTRAKT N°7: Defence — Survival Strategies in the 21st century S. Achermann, D. Bütler, M. Wannaz, S. Sigrist, B. Varnholt, G. Folkers, Gestalten, Engels, 168 blz, €18,- — Bestel bij Gestalten »


Technologie, design & natuur

Wat is de invloed van mens op natuur?

Het ons ontschoten boek Next Nature geeft een kijk op ons veranderende beeld van de natuur. Een must-read!

Next Nature is geen typisch design boek. Maar design speelt wel een belangrijke rol in de insteek van deze bundel. Het boek bevat indrukwekkende observaties met diepgang en visuele ondersteuning van journalisten, academici, ontwerpers en kunstenaars.

Het boek geeft inzicht in ons veranderende beeld van de natuur. Technologie en natuur lijken steeds meer met elkaar te mengen, of zelfs van elkaar van plaats te wisselen. Het boek bestaat uit zeven hoofdstukken, die worden gepresenteerd als aparte magazines binnen het boek. Zo heeft elk hoofdstuk haar eigen cover en is alles in magazine stijl ontworpen.

Het heeft wat weg van een combinatie tussen National Geographic en Quest. Elk artikel is bijzonder interessant en – in hoeverre te beoordelen – origineel. De afwisseling tussen de geschreven essays, korte observaties, visueal essays, specials en infographics maken het een heel tof boek, dat je in een weekendje opslorpt.

Nieuw is het niet meer, maar zeker de moeite waard mocht je een interesse hebben in deze onderwerpen en een beetje tijd en mentale ruimte over hebben! — Willem van Roosmalen

4 sterren

Next Nature Koert van Mensvoort en Hendrik-Jan Grievink, Actar, Engels, 472 blz, €35,- — Bestel bij NextNature »

20% korting op het Next Nature boek?

Gebruik dan de kortingscode fontanel op Next Nature