11

Corporate Design

Otl Aicher’s revolutionaire visie op Lufthansa

Het Duitse Lufthansa is een van de bekendste vliegtuigmaatschappijen ter wereld én een van de eerste bedrijven die structuur aanbracht in hun visuele identiteit. Waar in de jaren ‘30 een divers palet aan extravagante illustraties de norm was, luidde het redesign van de (inmiddels legendarische) grafisch vormgever Otl Aicher en zijn manschappen een rechtlijnige structuur in die voor de jaren ’60 ongekend was.

Waar soortgelijke boeken als TD 63-73 en Droom van Helderheid de gloriedagen van de corporate communication uitleggen aan de hand van meerdere merken focust dit boekje er bewust op één: Lufthansa.

Vluchtig wordt een beeld geschetst van de beginjaren, waarna er in diepgang meer verteld wordt over de revolutionaire visuele identiteit uit de jaren ’60. De meest classic posters staan er allemaal in, van propagandaposters met bebloste schooljongens tot de Mad Men achtige statements in Helvetica black (maar ook posters met hakenkruizen, die een ander deel van hun historie tonen).

De eerste indruk is misleidend, want ondanks dat het een klein luchtig boekje lijkt, zorgt de kleine corpsgrootte ervoor dat er toch erg veel in verteld kan worden. Ook qua hoeveelheid beeldmateriaal doet dit boekje zeker niet onder voor bovengenoemde titels. Al met al een aanrader voor mensen die in het merken vakgebied werkzaam zijn en die geïnteresseerd zijn in de evolutie van een mooi merk. — Thomas Moes

4 sterren

Lufthansa and Graphic Design Jens Müller, Karen Weiland, Lars Müller Publishers, Engels/Duits, 128 blz, €28 – Bestel bij Lars Müller »


10

Design theorie

Ontwerp voor de connected wereld

De tijd dat je als ontwerper je alleen maar druk hoefde te maken over het eindproduct is al lang voorbij. Producten als Nike+ en Apple’s iPod laten zien dat het ontwerpen van het hele ecosysteem essentieel is voor het slagen van je product.

Meta Products legt op een hands-on manier uit wat het ontwerpen voor de 'connected world’ inhoudt en hoe je dat doet.

Het boekje ziet er lekker uit, alles oogt fris door het fluoriserend oranje en zwarte kleurenpallet. Het helpt ook dat de auteurs het boek zelf hebben ontworpen, zo sluit de inhoud goed aan op de illustraties.

Dit boek is niet voor iedereen weggelegd. Het is een theoretisch boek over een manier van werken die (nog) niet veel mensen in hun dagelijkse praktijk tegen zullen komen. Maar ben je al op strategisch niveau betrokken bij productontwikkeling, dan is dit boek zeker een aanrader. — Erik Gelderblom

4 sterren

Meta Products Sara Córdoba Rubino, Wimer Hazenberg, Menno Huisman, BIS Publishers, Engels, 180 blz, €29,90 – Bestel bij BIS »


02

Graphic Design

De ontwerpmentor die je nooit gehad hebt

Als een grafisch ontwerp mentor die je helpt met het verzinnen van ideeën, uitwerken van concepten en helpt met de implementatie. Ervaring die je normaliter opdoet in jaren professionele werkervaring passeren in sneltreinvaart de revue. Dat is kortgezegd wat Know Your Onions zichzelf als doel stelt.

Hoewel het daar in principe best goed in slaagt (er komen oprecht handige tips en wetenswaardigheden over het vak aan bod) is het enigszins pretentieus te denken dat de breedte van het vak samen te vatten is in een 185-pagina tellend boekje. Maar dat zal vast ook niet de gedachte van de auteur geweest zijn.


Maar als je er toch voor kiest om het vak als overkoepelend geheel te bespreken voor nieuwkomers, had de verdieping richting het grafische gebied (uitleg van druktechnieken, papierkeuzes en ligaturen) wat mij betreft net zo goed een niveau hoger kunnen blijven liggen, door bijvoorbeeld ‘ontwerpers’ in de breedte aan te spreken. — Thomas Moes

3 sterren

Know Your Onions Drew de Soto, BIS Publishers, Engels, 185 blz, €17 – Bestel bij BIS »


11

Art

Het alziend oog van Google

Fotos maken zonder camera. Ja, dat kan. En het wordt ook veelvuldig gedaan. Menig afstudeerproject en expositie hebben het onderwerp al van verschillende kanten onderzocht. Zo zijn er exposities geweest over found footage op social media websites en Google image/satelliet beeld projecten.

Dan is er natuurlijk het alziend oog van Google Streetview. We kennen allemaal het autootje met een camera op het dak gemonteerd die in de zomer rondrijdt. Hij ziet alles, registreert alles, wat je niet veel later thuis terug kunt zien. En voilà, een nieuwe eindeloze bak aan beeld is geboren.

Screendump #1 is subtiel ontworpen en ontzettend slim boekje over dit nieuwe genre; virtuele fotografie. Met een aantal voorbeelden over projecten die dit genre verkennen en een aantal goede teksten die verdieping bieden krijg je zin om zelf ook te gaan zwerven door de straten van Google Streetview. — Vera Butter

4 sterren

Screendump #1: on virtual strolls Suzan Geldhoff & Karin Krijgsman, The Eriskay Connection, Engels/Nederlands, 64 blz, €19,50 – Bestel bij TEC Books »

Eén van deze boeken winnen?

Volg Fontanel op Facebook en doe deze week mee met de Februari book give-away!