Na meer dan een jaar aan de tekentafel, is het eindelijk zover. Vanaf 1 februari 2010 is de nieuwe Fontanel Magazine een feit. Onze weblog jas begon bij de oksels te wringen. We waren toe aan een maatje groter en die hebben we gevonden. Fontanel is gegroeid tot een plek waar de Nederlandse ontwerper zijn inspiratie en informatie vandaan haalt. Vanaf vandaag zullen we dan ook niet meer als blog, maar als online design magazine door het leven gaan.


In deze special zal ik jullie wat vertellen over onze werkwijze en een kijkje geven in ons ontwikkelproces. Ook vertel ik jullie welke behoeftes de nieuwe site zal gaan vervullen en met welke middelen we dat van plan zijn. We hope you enjoy your stay!

Voor alle nieuwe bezoekers, welkom! Een goed moment om jullie een korte introductie van Fontanel te geven:

Fontanel is het grootste online design magazine van Nederland met een scherpe blik op design en beeldcultuur. Een unieke en diverse groep van jong talent, professionals en de creatieve massa bezoeken een authentieke mix van dagelijkse inspiratie en verdiepende specials.


Maandelijks checken 40.000 creatieven blogposts, interviews, boekreviews, designreviews, columns, de eventkalender en eventreports. Fontanel is de menselijke filter dat talent van de massa onderscheidt, een podium biedt en aandacht heeft voor ontwerpstudio’s en toffe merken.

Het begon allemaal met een experiment

Zo’n twee jaar geleden kwamen Erik, Willem en ikzelf (Thomas, aangenaam) tot de conclusie dat onze studies niet uitdagend genoeg waren. Gefrustreerd door spek-en-bonen opdrachten zochten we een manier om te experimenteren met iets waar we buiten de opleiding ook wat aan hadden. Fontanel was het logische gevolg.

Tijdschriftje spelen zeg maar. Opkomende talenten interviewen en mensen een plek geven om hun werk te tonen.

Na een bescheiden start met het doorlinken van leuke dingen gevonden op internet werd al snel duidelijk dat de door onszelf gefabriceerde content meer gewaardeerd werd en dat wij daar ook het meeste voldoening uit kregen. Tijdschriftje spelen zeg maar. Opkomende talenten interviewen en mensen een plek geven om hun werk te tonen. Ik zei vorig jaar al eens zoiets:

Gisteren begonnen als leuke linkdump site, vandaag een weblog met die unieke sit-back-and-enjoy specials, morgen hét platform voor de vloedgolf jonge talenten die ons land teistert.

Dat experiment groeit nog steeds

Die morgen is in dit geval vandaag geworden. Ok, platform klinkt inderdaad goed suf (het was een jaar geleden, alles was anders!). Online design magazine dekt wat ons betreft een stuk beter de lading. Maar vele websites claimen online magazines te zijn, hoor ik je denken. Wat maakt Fontanel anders? Daar zal ik je in mijn onderstaande verhaal antwoord op proberen te geven.

We hebben weinig ervaring met het maken van tijdschriften en zijn van origine geen grafisch ontwerpers. Wel hebben we redelijk wat kennis van 'het internet’. Kennis van de mogelijkheden, maar ook de beperkingen. Met deze kennis willen we die twee werelden dichter bij elkaar brengen. Fontanel wordt dé plek voor ons om volop te experimenteren met deze mogelijkheden en om te kijken hoe ver je kunt gaan met een website.

Release early, release often

Release early, release often
“Release early, release often is a software development philosophy that emphasizes the importance of early and frequent releases in creating a tight feedback loop between developers and testers or users.”
Wikipedia

Een website is een organisch, groeiend principe en is nooit af. Met de nieuwe lay-out gaan we bewust tegen bovengenoemd perfectionisme in en omarmen we het mantra: release early, release often. Om jullie mening te krijgen over nieuwe features zullen we dan ook onze Facebook meer gaan gebruiken (hoe en wat hierover later meer!) en hebben we Fontanel First in het leven geroepen. Fontanel First is een plek waar we onze nieuwste features toelichten en waar je met ons kunt meekijken naar de toekomst. Laat ons in de comments weten wat je van de nieuwe site vindt: wat er beter kan en wat je graag zou zien in de toekomst!


The story behind the story

Ok genoeg verhaal verteld, nu over naar de praktijk. Omdat we bij Fontanel vaak the story behind the story vertellen, kunnen we het beste de daad bij het woord voegen en onze eigen case inhoudelijk belichten. Welke keuzes hebben we gemaakt en hoe zijn die terug te zien in het uiteindelijke resultaat? Onderstaand een gallery op onze Fontanel magazine Flickr met een aantal variaties op de homepage van way back in 2008 tot het ontwerp van vorige week!

Stepping stones

Een overzicht van verschillende stepping stones genomen om tot het uiteindelijke resultaat te komen. Lachen gegarandeerd!

» Fontanel homepage versies

Drie belangrijkste behoeftes

Tijdens het afgelopen jaar hebben we tijdens sociale gelegenheden veel gesproken met bezoekers van Fontanel. Het belangrijkste voor ons was dat we een helder beeld kregen van wat Fontanel precies inhield.

De drie belangrijkste behoeftes die Fontanel bevredigd zijn inspiratie, verdieping en actualiteit.

Zowel voor ons als voor jullie bezoekers. De reacties die we daar kregen in combinatie met onze eigen inzichten hebben de volgende drie belangrijkste behoeftes zichtbaar gemaakt: inspiratie, verdieping en actualiteit. Goed, dat zijn nogal vage begrippen; ik zal even kort toelichten wat we daarmee bedoelen en waar je dat op de nieuwe site precies in terug zult gaan vinden.

inspirations overzicht pagina

INSPIRATIE

Het vertrouwde weblog format blijft gehandhaafd en gaat verder onder de naam 'Inspiration’. Met deze quick fix kun je aan het begin van die lange werkdag of in de pauze snel wat inspiratie opdoen.

Zoals bijvoorbeeld het mooie alfabet van Vince Frost, infographics uit de 18e eeuw, of die update van het Madrileens ontwerpbureau Serial Cut kun je allemaal vinden in ons Inspiration gedeelte.

» Fontanel Inspiration

VERDIEPING

De vraag die je had waarom bovengenoemde kwaliteiten Fontanel een online magazine maakt, zal ik hier beantwoorden. Het weblog format wordt gekenmerkt door de hoge frequentie aan nieuwe berichten. De kracht is dat de inhoud elke dag vernieuwt, de valkuil dat alles vluchtig kan aanvoelen. Vandaar dat we op onze homepage gebroken hebben met het traditionele weblog format (een lijst berichten onder elkaar) en een onderverdeling in onze content hebben aangebracht, zodat de specials waar we zo hard aan gewerkt hebben langer blijven staan.

Daarnaast zal er vooral in de specials veel gaan veranderen. De bovenkant van de special kun je vergelijken met de openingsspread van een tijdschrift. Ze kunnen uniek vormgegeven worden (en dan heb ik het over typografie, kleuren, etc) zodat elke special er anders uitziet. Meer dan bij andere blogs biedt de nieuwe stijl ons de vrijheid om 'all-out’ te gaan.

openingsspreads

Een voorbeeld van de special openingsspread mogelijkheden.

Daarnaast hebben we de tekst kolom zo ruim mogelijk ontworpen, waardoor we veel vrijheid hebben met de vormgeving. Geen standaard saai weblog stramien meer dus. Daar zit echter wel een prijskaartje aan, niet in euro’s maar in uren. We zullen meer tijd moeten gaan investeren in het vormgeven. Iets wat tot voor kort geen issue was. Of het ons gaat lukken? Geen idee! Maar het is een experiment en dan moet je soms die gok nemen.

» Fontanel Specials
485

ACTUALITEIT

Fontanel is niet alleen de plek voor inspiratie maar geeft ook een actueel overzicht van de toffe exposities en festivals in Nederland in de vorm van de 'Calendar’. Deze calendar is op de groei gebouwd en zal in de toekomst veel extra handige functies gaan krijgen (Als je een evenement hebt wat je nog mist in onze calendar, vertel het in ons contactformulier). Zo kunnen we onze gerelateerde inspiration posts en specials koppelen aan elk calendar item. Bij de calendar item over het Graphic Design Festival Breda 2010 zul je bijvoorbeeld in de toekomst alle specials die we daar voor geschreven hebben gebundeld kunnen zien, vet toch! Daarnaast zijn we ook aan het kijken of we Facebook events ook kunnen gaan koppelen aan onze calendar items, zodat je bij elk calendar item kunt zien hoeveel mensen er ook gaan.

» Fontanel Calendar


De toekomst van het experiment

Zoals je weet zijn we altijd op zoek naar alles wat mooi is, naar mensen óf merken die ook van goed ontwerp houden en dat op hun eigen manier invullen. Onder de noemer 'advertorial’ zullen we in de toekomst ook vaker gaan experimenteren met merken en producten waar wij een goed gevoel bij hebben.

Wat we met de nieuwe Fontanel gaan bereiken? Who knows.. Wel hebben wij een visie waar het naartoe zal gaan. Ook hebben we nog grootste grootse plannen voor de toekomst. Wat ik je hierboven allemaal verteld heb is pas de eerste, ruwe versie van Fontanel. Zie dit als onze fundering voor de toekomst. Simpel maar solide. Komende tijd zullen we gaandeweg een hoop nieuwe features gaan toevoegen: van een uitgebreide filter functie, tot een nextlevel full-screen gallery (sshh!).

Rest me nog te zeggen dat we heel graag horen wat je van de nieuwe site vindt. Laat het ons weten in de comments, in het contactformulier of mail ons op info@fontanel.nl. Ook kun je ons followen op twitter.com/fontanel en fan worden op Facebook.com/FontanelMagazine. Hopelijk wordt 2010 het jaar van Fontanel!

Cheers,

Erik, Willem en Thomas