Dat iedereen met een iPhone of Android telefoon in Nederland wel eens gehoord heeft van Appie is (door de grote blauwe afzender) niet zo bijzonder. Maar het feit dat de helft van deze groep de app ook daarwerkelijk geïnstalleerd heeft, is een stuk knapper.

Afgelopen week won het ontwerp- en ontwikkelbureau van Appie, het Amsterdamse IceMobile een prestigieuze IxDA award met de bekende blauwe app. We interviewden creatief directeur Sander Ejlenberg en kregen een kijkje achter de schermen.




Hi Sander, met welke vraag is Albert Heijn bij jullie terechtgekomen?

Albert Heijn wilde via het mobiele kanaal haar klanten helpen met het onthouden, kiezen en doen van de boodschappen. Via deze relevante en persoonlijke service wordt de band met Albert Heijn versterkt.



Welke features zaten er in de aller eerste versie en zijn er sindsdien bijgekomen?

De eerste versie van Appie verscheen in 2009, een jaar na de introductie van de iPhone op de Nederlandse markt. Deze versie maakte het mogelijk je boodschappenlijstje te maken door eerdere aankopen, bonusaanbiedingen en ingrediënten van een recept op je lijst zetten. Het bevatte een winkel- en receptenvinder met ruim 8000 recepten.

In 2010 is Appie uitgebreid met looproute, een handige functie die alle boodschappen op je lijst sorteert op de logische volgorde door je eigen winkel. Ook verscheen Appie in dat jaar op Android. Later werd het mogelijk je boodschappen toe te voegen aan je lijstje door middel van een barcodescanner of door ze in te spreken.

“Inmiddels heeft de helft van iedereen met een Android en iPhone in Nederland Appie geïnstalleerd, waarvan 1 op de 4 Appie gebruikt in zijn/haar dagelijkse routine.”

Sinds vorig jaar kunnen gebruikers hun lijst synchroniseren. Dit stelt gebruikers in staat samen een lijstje te maken. De meeste recente update met productvinder maakt het mogelijk door van een groot gedeelte van het AH assortiment te zoeken.

Inmiddels heeft de helft van iedereen met een Android en iPhone in Nederland Appie geïnstalleerd, waarvan 1 op de 4 Appie gebruikt in zijn/haar dagelijkse routine.



Andere Nederlandse supermarkten lopen best ver achter wat betreft online diensten. Wat zien jullie als de concurrenten voor Appie?

Er zijn meerdere supermarkt-, kook- en lijstapps die op individuele punten vergelijkbare functies hebben. Er zijn echter geen voorbeelden waarbij het allemaal handig is geïntegreerd zoals bij Appie. Verder is het belangrijk om concurrenten niet te onderschatten omdat de markt zich snel ontwikkeld. Voor ons is het belangrijkste om voor te blijven lopen met innovatie en de klanten van Albert Heijn continu centraal te stellen.

Was het lastig de stijl vanuit de Albert Heijn website door te vertalen in App vorm? In hoeverre werkten de strikte GUI guidelines van Apple voor/tegen je?

Het is de zoeken naar de balans om Appie gebruik te laten maken van de platform specifieke en geoptimaliseerde interactie op iPhone en Android en tegelijk de huisstijl van Appie herkenbaar en consistent door te voeren. De guidelines van Apple helpen daarbij.

Een mooi voorbeeld van de aanpassing van de huisstijl aan mobiel is de ‘je’ vorm. Via andere media communiceert Albert Heijn met ‘u’. Voor Appie is gekozen om dat persoonlijker te maken omdat mobiel het meest persoonlijke medium is.

Een mooi voorbeeld van de aanpassing van de huisstijl aan mobiel is de ‘je’ vorm. Via andere media communiceert Albert Heijn met ‘u’. Voor Appie is gekozen om dat persoonlijker te maken omdat mobiel het meest persoonlijke medium is. Zo helpt het om de afstand tussen het merk en de klant te verkleinen.

Bedankt Sander!