Pitch Festival is een muziekfestival voor electronische live-muziek dat 6 & 7 juli plaatsvindt bij de WesterGasFabriek in Amsterdam. Het festival is een initiatief van MOJO en speelt in op de tendens dat steeds meer electronische acts ook de live performances kant op gaan.

Fontanel was nieuwsgierig naar Festina Lente Collective, het bureau achter de aparte identiteit met de vreemde vogelachtige pakken van Femke Agema die de randstad de laatste weken vult met haar posters.

We spraken met creative director Remy Harrewijn en freelance art director Bas Koopmans over de gedachte achter de rituele kostuums in de identiteit en vroegen naar de ontwerpkeuzes die ze maakten

Pytch logo



Hey boys, hoe is het idee met de identiteit tot stand gekomen? Hebben jullie van het festival carte blanche gekregen?

Remy: Carte Blanche, nadat we een goed idee presenteerden. MOJO klopte in 2010 aan bij Festina naar aanleiding van ons werk voor het Haagse Walk the Line Festival. We hebben op basis van hun vraag een eigen visie ontwikkeld op beeldvorming rondom het festival. Op basis van die visie hebben we van MOJO het vertrouwen gekregen om uitvoer te geven aan onze plannen.






De samenwerking met de organisatie is ook redelijk gelijkwaardig wat kansen creëert voor debat en dus de beste keuzes. We hebben een vernieuwend beeld geprobeerd neer te zetten, iets wat niet gangbaar was in de dance-festival wereld: fotografie in plaats van illustratie, een eigenzinnige grafische stijl, en de contradictie in kleurgebruik wat het geheel net dat beetje punk geeft wat ook in de muziek en de luisteraar huist.

Het totaal levert een beeld op wat in de festivalscene weinig tot geen gelijken kent en waarmee onze poster naast andere flamboyant geillustreerde festivalposters door zijn simpele vorm opvalt.


De identiteit van Pitch zoals die er vorig jaar uit zag.



Vorig jaar begonnen jullie met de toffe ietwat vreemde vogelachtige pakken. Wat is het concept hierachter?

Bas: Ook al is het een electronisch festival, de muziek heeft veel verschillende culturele invloeden. Acts als Buraka Som Sistema, Little Dragon en Crystal Fighters spelen duidelijk met hun culturele roots. Die Antwoord dit jaar op hun manier ook. Het dansend kostuum is geïnspireerd op de expressieve rituele kostuums van diverse stamculturen. Over de hele wereld worden dit soort pakken gedragen tijdens het vereren van de voorvaderen etc.

In deze rituelen speelt dans, muziek en ritme ook vaak een grote rol. In onze westerse cultuur is het ritueel aanbidden van een hoger wezen eigenlijk helemaal verdwenen. Maar eigenlijk zijn onze festivals de vervanging van deze rites (denk aan “God is a DJ” als letterlijke soundtrack..). Hier komen mensen samen om op een bepaalde manier in extase te raken… al dan niet onder invloed natuurlijk.






Volgens ons was een ritueel kostuum een logische metafoor voor het festival, met de kritische noot dat het natuurlijk geen 'Tribal Dance’ (2 Unlimited) moest worden. We hebben geprobeerd uit diverse culturen te sampelen, vorig jaar was het een mix van Afrikaanse pakken en kostuums uit Oceanië, dit jaar kan je ook een Chinees draken-kostuum herkennen.

Om het hedendaags te maken hebben we in de fotografie het pak geïsoleerd in een abstracte omgeving. De ton sur ton kleurstellingen die we gebruiken leveren een verstild beeld op en maakt het ook wat vager, een beetje onduidelijker. Daardoor, in combinatie met de lompe plaatsing van de typografie, moet je even zoeken naar waar je eigenlijk naar staat te kijken, en dat levert een mooie spanning op.






Is het lettertype speciaal voor het festival ontworpen? Hoe ben je tot deze letterkeuze gekomen?

Bas: De letter is inderdaad speciaal ontworpen voor het festival, sterker nog, de letter is nog steeds in ontwikkeling. Ik heb inmiddels al een redelijke diverse lijn met meerdere karakters ontworpen die allemaal in een familie horen en die we langzaam implementeren. Ik blijf steeds karakters bij ontwerpen, waardoor het alfabet gewoon door groeit. De vormtaal is losjes gebaseerd op Rune tekens en folkloristische symbolen, misschien een beetje voor de hand liggend. We proberen het wel eigentijds te houden door de dikte en en strakheid van de lijnvoering.

Op welk niveau dicteert de muzikale invulling van een festival de stijl?

Remy: Gezien wij identiteit hebben gegeven aan een nog niet bestaand evenement, gebruik je ieder wapenfeit als steun voor je keuzes, dus de beoogde programmering was zeker een leidend gegeven. Aan de andere kant heeft het festival een groeiambitie waardoor je een steeds slimmere samenwerking tussen programmering en (visuele) identiteit krijgt.

Thanks heren! Pitch Festival vindt plaats op 6 & 7 juli in de Amsterdamse WesterGasFabriek!


Thomas Moes

Thomas Moes is naast mede-oprichter en editor ook designer van Fontanel Magazine en Fontanel Jobs. Daarnaast is hij freelance interactive designer voor o.a. de NOS.