Begin dit jaar vertelde Woes van Haaften me dat hij druk bezig was met de opstart van een nieuw project. Destijds druk in de weer met subsidies en de spanning of het allemaal realiteit zou worden. Een half jaar later is de eerste première op TodaysArt een feit en staan ze eind deze maand op de Dutch Design Week. Woes vertelt over de synergie tussen een wereldberoemde harpiste, een electronica specialist en hoog getalenteerde videokunstenaar/VJ.



Kan je wat vertellen over de totstandkoming van InnerAct?

Het begon met de droom van harpiste Gwyneth Wentink om het populaire muziekstuk Canto Ostinato (van de Nederlandse componist Simeon ten Holt) op een innovatieve manier te bewerken. Ten Holt heeft eigenlijk een soort framework gecomponeerd waarbij hij de uitvoerders (voor 1 tot 4 toetsinstrumenten) veel vrijheid geeft voor eigen interpretatie.

Vanwege het repetitieve karakter van het stuk (link met hedendaagse dancemuziek) en de reflectieve werking van het stuk, was het voor Gwyneth een uitdaging om een nieuwe bewerking te maken waar kunstenaars uit verschillende disciplines met elkaar in dialoog gaan en daarmee elkaar en de beleving van Canto Ostinato versterken en in deze tijd plaatsen.



De primeur op Fontanel: de teaser video van InnerAct





Hoe dragen de visuals bij aan het optreden en waar moesten deze aan voldoen?

Het repetitieve en improviserende karakter van Canto Ostinato geeft ruimte voor de toevoeging van sterk beeld dat de fantasie versterkt bij de beleving van het muziekstuk. Zonder een visueel element blijf je je, ondanks de ‘transformerende’ kwaliteit van het muziekstuk zelf, bewust van het hier en nu, de positie en locatie. Beeld is een extra motivator en zorgt voor de focus en concentratie om in een andere wereld terecht te komen. Visuals geven deze performance de kans om in andere werelden te worden geplaatst en een ander type publiek kennis te laten maken met Canto Ostinato. 

Kernwoorden die naar voren kwamen tijdens onze brainstorms over de visuals: groots, hypnotiserend, monumentaal, open, verstild, puur, essentieel. Met als visuele referenties Olafur Eliasson, Carsten Nicolai/Alva Noto en James Turrell. Belangrijk is een abstracte beeldtaal, waardoor het publiek zelf een invulling kan geven aan het stuk.



De identiteit van InnerAct


Op basis van deze richting hebben we diverse gesprekken gevoerd met beeldend kunstenaars. De keuze is gevallen op Arnout Hulskamp. Arnout studeerde Digital Media Design aan de HKU en focust zich voornamelijk op audiovisuele performances, (interactieve) licht- en video-installaties. Als VJ heeft hij residentie in Trouw Amsterdam. Hij vormt met Chloé Tallot (FR) een duo. Samen speelden zij op festivals in clubs in Parijs, New York en Genève. Hij werkte samen met vele grote namen uit de vooruitstrevende electronische muziekscene zoals James Holden, Nicolas Jaar en Trentemøller. Hij maakte spectaculaire 3D-videomappings voor TEDxAmsterdam en Zuiderzeejazz met Michiel Borstlap (Zuiderzeemuseum). We waren onder de indruk van zijn visie en zijn zelfontwikkelde software. En zijn voorliefde voor modernistische stromingen past goed bij dit project.



Schetsen van Arnout Hulskamp


Bij InnerAct heeft Arnout gekozen voor een hybride van verschillende technieken en beeldtaal. Elke compositie (106 stuks) is op maat gemaakt en gebaseerd op de 106 cellen die Canto Ostinato bevat. Deze van tevoren gecomponeerde beeldcomposities worden live 'gespeeld’ en voorzien van de input van de electronica en de klanken van de harp. Hierdoor is een dialoog mogelijk waarbij alle drie de uitvoerenden op elkaar kunnen reageren en de lead kunnen nemen, precies zoals de componist het wilde.

Een van de componenten waar de composities uit zijn opgebouwd is de inspiratiebron van Gwyneth, cymatics. Cymatics, is een methode uit de jaren ’70 ontwikkeld door de Zwitser Hans Jenny. Het is het fenomeen van het zichtbaar maken van geluidsfrequenties, gebaseerd op de theorie van Chladni (1756–1827), die duidelijk zichtbare kristalvormen wist te vormen door een strijkstok tegen een met poeder bedekt oppervlak te strijken. Een enkele noot of vibratie wordt daardoor letterlijk zichtbaar en laat eigenlijk zien hoe een frequentie is opgemaakt. Deze symbiose tussen geluid en beeld is de gemeenschappelijke deler van dit project. Door deze verschillende disciplines met elkaar te verbinden bevindt ons project zich op een interessant snijvlak van muziek, wetenschap, technologie en kunst.






Na TodaysArt staan jullie eind deze maand op de Dutch Design Week, vertel!

Klopt, de volgende performance is bij Club Cross-linx (samenwerking tussen de Effenaar en muziekgebouw Eindhoven) op woensdagavond 24 oktober tijdens de Dutch Design Week.
We staan op Sectie C, een broedplaats voor culturele initiatieven op een oud fabrieksterrein buiten het centrum. Die ongewone plekken zijn vaak bijzonder en passen goed bij InnerAct.

Daarnaast spelen we ook op (klassieke) muziek concertlocaties. Dat is de wereld van Gwyneth Wentink, waarbij Canto Ostinato als een welbekende compositie geldt. Herkenbaar voor het publiek, maar ook vernieuwend, want in onze performance wordt een klassiek stuk opnieuw onder de loep genomen en op een alternatieve manier uitgevoerd.






Wat is het belangrijkste dat jullie met InnerAct willen overbrengen?

Wij constateren dat er in de wereld van de kunsten ontzettend veel ingrediënten en bouwstenen voor het grijpen liggen met daarnaast ook fascinerende ontwikkelingen op het gebied van technologie en wetenschap. Door deze te omarmen en samen te laten komen, kan men een reeds bestaande compositie verrijken, in deze tijd plaatsen. Het is de bedoeling om hiermee een nieuwe dialoog te aan te gaan.

Mede door de technologische ontwikkelingen en vernieuwingen leven we in tumultueuze en prikkelende wereld. Politiek, economisch en sociaal is er onrust en tegen dit licht ontstaat een behoefte aan overzicht, bezinning en reflectie. Mensen maken bewustere keuzes en zoeken naar een lifestyle om evenwichtig in een complexe wereld te staan. Canto Ostinato past heel goed bij de groeiende behoefte naar die innerlijke zoektocht en bezinning; het ervaren van Canto is zowel een ontsnapping aan als een verwerking van de realiteit. Doordat je even afstand neemt van de dagelijkse gang van zaken, kan je er ook weer helderder naar kijken.

Dank Woes!

Meer informatie over InnerAct, check de website!

» InnerAct
» Live bijwonen in Eindhoven?


Willem van Roosmalen

Willem van Roosmalen is mede-eigenaar en editor van Fontanel. Met een achtergrond in Marketing Management en Design Management helpt Willem bureau’s en bedrijven sterke merken te vormen als strateeg, en vorm te geven als grafisch ontwerper.