Afgelopen zondagmiddag vond in het Affichemuseum te Hoorn de opening plaats van hun nieuwe tentoonstelling “50 jaar verbeelding – De affiches van Het Nationale Ballet” dat tot 15 april al het moois toont wat er de afgelopen vijf decennia gemaakt is voor het bekendste balletgezelschap van Nederland.


De huidige ontwerper van Het Nationale Ballet is een van onze columnisten Martin Pyper. Wij vroegen hem naar wat meer info de tentoonstelling en naar zijn persoonlijke favorieten:



Wat is precies het idee voor de tentoonstelling?
MP: Het Nationale Ballet is dit 50 jaar geworden. Een bevriende journalist vond een halve eeuw een mooie periode om eens terug te kijken. Het was niet mijn idee in ieder geval, maar ik heb er wel veel aan gedaan om het mogelijk te maken.

Tof idee. Wie zijn je voor gegaan als ontwerper voor Het Ballet?
MP: In ieder geval Gielijn Escher, Dick Elffers, Otto Treumann, Anton Beeke, Jurriaan Schroffer, Paul Koeleman en ik. Ik geloof ook zelfs ooit Wim Crouwel maar daar konden we helaas daar niets van vinden. Net als deze affiche van Jurrian Schroffer uit de jaren ’70. Die ontbreekt helaas, maar die had ik er zelf graag bij gehad.

Hoeveel posters heb jij inmiddels voor Het Ballet gemaakt?
MP: Met seizoensspreads, een aantal billboards, een mega billboard (ooit langs de A4 geplaatst van 12 meter breed) en wat andere spullen kom ik ongeveer uit op 150 stuks.

Dat is flink wat. En welke poster is jouw persoonlijke favoriet?
MP: Eh bedoel je van mij of overal? Dat is een lastige vraag, die moet nog komen… Maar van wat er al is misschien wel deze 100 jaar Balanchine poster. Gemaakt in mijn beginperiode (2003-2004) als ontwerper voor HNB.

Het drieluik voor Balanchine was gemaakt met een lange panorama opname (één lang beeld in drieën gesplitst) destijds op film geschoten (geen Photoshop werk) met fotograaf Tom van Heel en Japanse danseres Yumiko Takeshima, om allerlei redenen… Haha lekker vaag.

Maar waarom dan?
MP: Vanwege de techniek, het drieluik effect, de toeval in hoe het ging en de onzekerheid of het ging lukken. Alles was heel tof hieraan en ik zelf vind misschien nog wel het meest tof het feit dat het niet perfect is. Ik haat perfectie, althans gemaakte perfectie.

Thanks Martin! De expositie is geopend tot 15 april in het Affichemuseum te Hoorn. Hieronder een voorproefje van de opbouw!


Thomas Moes

Thomas Moes is naast mede-oprichter en editor ook designer van Fontanel Magazine en Fontanel Jobs. Daarnaast is hij freelance interactive designer voor o.a. de NOS.