In april vindt de uitreiking van de jaarlijkse SpinAwards plaats. Mocht je nog werk willen insturen dan kan dat volgend jaar want de deadline is verlopen. Jammer, maar dat betekent wel dat er nu een overzicht is van al het ingezonden werk dat kans gaat maken op de prijzen.



De SpinAwards zijn de prijzen voor creativiteit in digitale communicatie. Er zijn verschillende categorieën gedefinieerd om te zorgen dat de juiste projecten het tegen elkaar opnemen voor de zilveren of gouden spins. Zo zijn er categorieën voor uitblinkende concepten, campagnes en projecten maar ook categorieën die zich richten op een kleiner aspect daarbinnen zoals design, content of innovatie.

Een ode aan al dat handwerk achter de beste digitale creaties

Dit jaar brengen de SpinAwards een ode aan al dat handwerk achter de beste digitale creaties. Want zo zeggen ze 'ook al werken we allemaal met computers, er zit nog steeds geen knop doe briljant concept in Photoshop of Word’.

Op de SpinAward site is een overzicht beschikbaar van het werk dat het afgelopen jaar gemaakt is. Hier een kleine selectie, maar klik vooral zelf even door de verschillende inzendingen.

Lemz, dat in 2009 bureau van het jaar werd, stuurt zijn sterkste twee cases KLM Live Reply en Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers in voor verschillende categorieën. De grote winnaar in 2010 Achtung! heeft een productief jaar gehad met verschillende inzendingen voor onder anderen Chocomel, Stop Aids Now en Volkswagen. Vorig jaar werd Boondoggle Amsterdam gekozen tot bureau van het jaar. Dit jaar doen ze mee met werk voor Hivos, Heinz Ketchup en Cordaid.

Geen garantie voor de toekomst

Maar zeker bij digitale communicatie geldt: in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. De winnaar kan dit jaar zomaar uit onverwachte hoek komen. Kijk bijvoorbeeld naar het prachtige werk dat gemaakt is rondom de herintroductie van het Scheepvaartmuseum of de lancering van de nieuwe Samsung smartphone.

De jury krijgt het lastig. Ik denk dat IceMobile bureau van het jaar gaat worden. Of Fitzroy? Of misschien Tribal DDB? Speculeren over wie er gaat winnen en waarom is minstens zo leuk als de uitreiking zelf dus geef vooral je visie hieronder.


Jasper  Baartmans

Jasper Baartmans is freelance interactive producer. Dagelijks pendelt hij tussen creatieven, designers, programmeurs en klanten bij de beste bureaus van Nederland en België. Bekijk een selectie van zijn werk op jasperbaartmans.com.