Een nieuwe naam, een nieuwe identiteit, een nieuw begin, dat moeten ze bij het Graphic Design Museum in Breda hebben gedacht. Want vanaf nu heten ze MOTI, Museum of The Image. Met deze naam wilt het museum een verschuiving maken van het specialistische grafisch ontwerp naar het bredere onderwerp beeldcultuur.

In de Volkskrant legt Mieke Gerritzen, directeur van het museum, deze verschuiving uit: ‘Vroeger waren beelden exclusief van kunstenaars en van ontwerpers. Nu zijn beelden van iedereen. Wat dat betekent, hoe we naar beeld kijken en hoe het ons beïnvloedt, daar gaat dit museum over.’

Een abstract begrip

Beeldcultuur is nogal een abstract begrip, maar het museum legt de missie kort en krachtig uit, ze willen onderzoeken wat beelden doen met ons en wat wij doen met beelden. Dit betekent dat we de komende tijd onder andere grafisch ontwerp, mode, fotografie, reclame, illustratie, gaming, film en productdesign in het museum kunnen verwachten. De komende tijd zullen de tentoonstellingen bewijzen of dit niet gaat leiden tot een nogal diffuus museum.

Een ambitieus streven

Een ambitieus streven, één die zeker past in een tijd van beeld-overkill. Maar had het museum daar een naamsverandering voor nodig? Je kan je afvragen of Museum of The Image wel een juiste vertaling is van Museum van Beeldcultuur. Wellicht werd er gekozen voor een naam die ook een sterk woordmerk oplevert. MOTI past wel goed in het rijtje MOMA, MOMU en FOAM toch?

De grotere vraag is of het überhaupt nodig is om in een naam te vermelden wat je bent. Een museum valt of staat uiteindelijk bij de reputatie die het in de loop der tijd opdoet door de exposities die het maakt. De naam die daar bij hoort is niet van belang. Denk maar eens aan Guggenheim, Boijmans van Beuningen, TATE....

Twee nieuwe tentoonstellingen

Wie benieuwd is naar de ambitieuze koers die MOTI vaart kan de komende tijd een kijkje nemen bij twee nieuwe tentoonstellingen in het museum.
In SUPERMART staat packaging design centraal. De tentoonstelling is ingericht als een supermarkt en stelt vragen over hoe merken met hun verpakkingen de consument verleiden.
Voor The Pop-Up Generation, Design Between Dimensions, heeft gastcurator Lidewij Edelkoort kunstenaars en ontwerpers gekoppeld aan bedrijven uit de Brabantse industrie.