Sinds de lancering van Fontanel Jobs, de vacaturebank voor creatief Nederland, plaatsen wekelijks bedrijven hun openstaande vacatures en snuffelen geïnteresseerden rond tussen stages, banen en freelance opdrachten.


De reacties van bedrijven zijn erg goed en we hebben meerdere bedankmailtjes ontvangen van creatieven die hun baan via Fontanel Jobs gevonden hebben. Toch lukt het niet alle bedrijven de creatief te bereiken. Omdat er ook veel bedrijven Fontanel lezen vroegen wij specialist Petra Kerkwijk van Risór om 9 tips te geven voor het vinden van de juiste mensen.



1

Vacatureteksten

Er zijn bedrijven die functieomschrijvingen bijna één op één omzetten naar vacatureteksten. Met functieomschrijvingen ben je aan het selecteren. Met vacatureteksten ga je werven. De kunst is de beste talenten te bereiken op een manier die tot de verbeelding spreekt!



2

Zicht op vacatures en mensen

De markt van vacatures en kandidaten is niet transparant. Voor bedrijven geldt dat ze niet altijd weten waar relevante doelgroepen zich ophouden. Voor talent is het lastig zicht te krijgen op leuke vacatures. De aanpak hangt af van de doelgroep en het type bedrijf. Die moet je dan wel kennen. Er zijn bureaus die het gedrag van mensen op de arbeidsmarkt onderzoeken. Talent begint het bij informeren in het eigen netwerk of informatie op internet.



3

Redenen om een baan te kiezen

Talloze onderzoeken zijn gedaan naar wat mensen belangrijk vinden in een baan. De uitkomsten zijn vaak dezelfde, de volgorde wissel. Weet wat de doelgroep waar je voor werft het belangrijkste vindt en speel daar op in. Hier kiest talent in algemene zin voor:
• Inhoudelijk interessant werk
• Leuke collega’s
• Ruimte voor eigen invulling
• De mogelijkheden voor ontwikkeling salaris



4

Hoe zoeken mensen?

Ken het zoekgedrag van de doelgroep. Generiek zijn dit de belangrijkste bronnen:
• Referral/social networks
• Uitzendbureaus
• Open sollicitaties
• Job boards
• Search engines



5

Werven

De kracht van werving zit in een gerichte inzet. Om aansprekend te werven moet je op zoek naar de doelgroep achter de vacature. Het écht in de doelgroep duiken, beschrijven wat ze triggert, wat ze doet, hoe ze denkt, wat ze eet, waar ze wel en niet van houdt, waar ze zich ophoudt zowel live als online. Sommige bedrijven werken een personificatie van de doelgroep; persona’s. Hoe specifieker je communiceert, hoe groter de kans de juiste kandidaat te werven.
Ben je op zoek naar een baan, weet dan wat je wilt. Qua inhoud van de baan, het type bedrijf, de sfeer etc. Hoe concreter, hoe beter!



6

Toekomst arbeidsmarkt

In de komende jaren komen we mensen tekort. Niet alleen in Nederland, ook in Europa, Amerika, Azië etc. De wereldbevolking vergrijst. Alleen in Zuid-Amerika en Afrika zijn er meer mensen beschikbaar dan dat er werk is. Tot 2050 hebben we te maken met tekorten in de arbeidsmarkt. Tussen 2012 en 2015 komen er op basis van ontgroening en vergrijzing al 135.000 vacatures per jaar bij. Van groot belang om ‘connected’ te zijn met je doelgroepen en oog te houden voor het potentieel dat in de arbeidsmarkt beschikbaar is.



7

In contact blijven met doelgroepen

Eenmaal de juiste mensen gevonden? Zorg dat je in contact blijft. Kennismaken, elkaar tegenkomen op vakinhoudelijke bijeenkomsten, inspiratiesessies en online. Het gaat erom dat je elkaar kent en kunt volgen. Wat nu niet is, kan later wel zijn.



8

Profileren in 60 seconden of 140 tekens

Een ontwikkeling die doorzet is profilering via Youtube en Twitter. In China wordt al volop gewerkt met mirco-cv’s. Dit zijn tweets waarin je jezelf presenteert. Pitchen: het jezelf of de vacature in 60 seconden of 140 tekens presenteren. De kern raken, daar gaat het om.



9

Selectie van beide kanten

Het selecteren begint ná het werven voor beide partijen. Het jezelf presenteren blijft ook dán belangrijk. Niet zozeer dat je anders voordoet dan je bent. Zeker niet. Jezelf zijn is altijd het beste met het besef dat je elkaar later tegenkomt. Als nieuwe werkgever, als klant, als netwerkcontact of op een andere manier.



Risor“Petra Kerkwijk is ondernemer en eigenaar van Risór. Risór biedt oplossingen voor het inzetten en ontwikkelen van mensen in organisaties.”