Gisteren was de officiële opening van de Unseen Photo Fair. Branding agency Vandejong was verantwoordelijk voor de identiteit. Het uitgangspunt van de visuele identiteit was dat het niet elitair, maar open en uitnodigend moest worden; waarbij nieuwe fotografie centraal stond.

Fontanel vroeg Hamid Sallali, art director van Unseen, naar zijn beweegredenen achter de nieuwe identiteit!



Hi Hamid, kun je wat meer vertellen over het ontstaan van het logo?

Het logo van Unseen is er voor gemaakt om groot en monumentaal gebruikt te worden. Dit straalt uit waar Unseen voor staat; het is niet een tradionele fotobeurs, maar een nieuwe plek waar nieuwe fotografie wordt gevierd, 'a photo fair with a festival flair’. In het affiche heb ik er voor gekozen de naam Unseen met de fotografie te integreren door het beeld in het logo te herhalen. Dit levert een spannend en teasend beeld op.



Welke lettertypes worden er gebruikt?

Unseen heeft een ongecompliceerde, maar uitgesproken huisstijl dat bestaat uit twee lettertypes. De Apercu, een schreefloze letter die zowel online als voor drukwerk wordt gebruikt voor broodteksten, koppen en meta informatie. Daarnaast de Larish, een uitgesproken, sierlijke semibold schreef. Dit lettertype wordt spaarzaam gebruikt en werkt mooi in contrast met het logo dat meer ronde vormen heeft.



Kun je wat meer vertellen over de autonome beeldcampagne?

Het idee was hier een autonome beeldcampagne mee te maken, waar naast typografische affiches die de plek en datum communiceren extra ruimte komt voor fotografie. Voor de driehoeksborden en de plakzuil was dit vrij eenvoudig aangezien we hier een drieluik van konden maken. Voor de mupi werd het wat ingewikkelder het beeld centraler te stellen dan de communicatie (zie schetsen).



Hoe heb je de opdracht aangepakt? Wat was de grootste uitdaging?

De uitdaging was: welke behandeling geef je het logo wil je de naam Unseen goed leesbaar maken, terwijl je het (vrij complexe) beeld overeind houdt? En dan niet onbelangrijk: straalt het Unseen uit, is het classy? Het proces ging zover dat het beeld met het logo is samengevoegd door beide in lijnen over elkaar te plaatsen. Dit geeft het geheel een spannend en verrassend beeld, omdat je niet direct ziet waar je naar kijkt. Echter heeft de foto van Blommers&Schumm dit op zichzelf al en werd het al gauw dubbelzinnig.



Daarnaast werd de communicatieve kracht er ook minder op, terwijl voor dit jaar juist belangrijk is dat mensen Unseen leren kennen. Het gecompliceerde beeld- en logo-in- lijnen-ontwerp leidde uiteindelijk tot het mupi-ontwerp dat nu in heel het centrum van Amsterdam te zien is. Het logo is hier in een dunne lijn- uitvoering over het beeld geplaatst.



Wat de driehoeksborden en plakzuilen betreft, het leek me in het begin maar saai het logo in zwart-wit te plaatsen. Als ontwerper wil je toch snel iets gecompliceerder werk maken. Maar nu de plakzuilen overal in de stad te zien zijn, kan ik er alleen maar blij mee zijn, het valt steengoed op, is classy en ziet er te gek uit!’



Thanks Hamid!

» Unseen Photo Fair


Thomas Moes

Thomas Moes is naast mede-oprichter en editor ook designer van Fontanel Magazine en Fontanel Jobs. Daarnaast is hij freelance interactive designer voor o.a. de NOS.