De mannen van het Amsterdamse ontwerpbureau Dog and Pony wisten ons te vertellen dat ze de nieuwe huisstijl van de Stichting Literaire Activiteiten Amsterdam (SLAA) voor hun rekening genomen hebben. Jop Quirindongo, ontwerper bij Dog and Pony ligt het ontwerp van de identiteit toe:


SLAA heeft ons gevraagd een nieuwe identiteit te ontwerpen om, naast de huidige doelgroep een jonger, breder publiek aanspreken. De programmering van SLAA was al uitgebreid met programma’s die die doelgroep aan zou spreken, nu was het nog zaak dit op een goede manier te communiceren op basis van de kernwaarden: literair, Cultureel, Maatschappelijk relevant, Actueel, Intellectueel.


De basis van de huisstijl is de nieuwe website en social media die op een heldere, toegankelijke manier de programma’s neerzet en voorziet van extra achtergrondinformatie. De huisstijl zelf hebben we minimaal opgezet en de stijl van typografie en teksbehandeling zie je vaak terug in literatuur en boeken (zie bv de opzet van de krant).


Wat mij betreft heeft de gekozen letter een weinig eigen gevoel in combinatie met de grijzige blauw. De secundaire schreefletter die erbij gebruikt wordt is een welkome aanvulling om het geheel wat meer persoonlijkheid te geven. Het maken van een website die lijkt op een papieren variant is meestal zeer achterhaald, maar gezien dit passende onderwerp en de subtiele uitwerking vind ik dat ze er goed mee wegkomen.





» Dog and Pony