“Holland Sport op papier” zo omschreef NOS Radio 1 de eerste editie van Soigneur Magazine. Dat schept verwachtingen over dit nieuwe magazine dat gaat over de prachtige wielersport.


Dat de oprichters van het magazine naast wielerliefhebbers ook hun eigen bureaus hebben, was voor mij een trigger om te onderzoeken hoe mijn favoriete bezigheden, design en wielrennen, samen komen.


Fontanel stelde drie vragen aan Martijn van Egmond, een van de oprichters en ontwerper bij Tot en met ontwerpen.


Hoi Martijn, je bent ontwerper bij Tot en met ontwerpen en daarnaast dus betrokken bij Soigneur. Wat is precies je rol?

Naast de art direction heb ik me gericht op grafisch ontwerp, de fotografie voor een paar artikelen en een aantal kleinere taken. Met een team van Tot en met ontwerpen en IN10 ontwikkelen we een cross mediaal racefietsplatform. Het ontwerp wordt gedestilleerd uit een groot aantal ideeën van verschillende mensen. Ik zie mezelf als de vertaler van die boodschap.

Waarom is Soigneur anders dan bijvoorbeeld het literaire wielertijdschrift De Muur of de echte sportbladen Wieler Revue en Pro Cycling?

Ik denk dat we een uniek product hebben. Wij maken een magazine over racefietsen met de ingrediënten: sport, stijl, passie, human interest, historisch besef en een kijk op het heden. De lezers prijzen het uiterlijk, maar ook de content.

Het mooie vind ik dat er een aantal gerenommeerde en getalenteerde schrijvers, fotografen en illustratoren aan hebben gewerkt. En onze content is minder gericht op de actualiteit. Het verhaal van Brusselmans kan je over 3 jaar nog lezen en de beelden van Marthein Smit zullen je dan ook nog prikkelen.

We bieden een mooie mix van sportbeleving en topsport. Wie de volgende ronde gaat winnen is voor ons niet zo interessant om te publiceren. Soigneur gaat het om de verhalen. Wij vinden het bijvoorbeeld fantastisch om een dagboek voor te schotelen over hoe het er in een trainingskamp van een topploeg aan toe gaat. En het is leuk om er achter te komen waarom de gebroeders Schleck op de fiets zitten.

Omdat het magazine geweldig materiaal bevat wil je ook dat het er schitterend uitziet. Daarom hebben we gekozen voor verschillende papiersoorten en heeft het een verfijnde uitstraling in kleur en typografie.

Wielrennen als lifestyle is best wel hip geworden (merken als Rapha en Brooks maar ook Paul Smith en spelen daar handig op in), maar is in essentie meer een volkssport. Probeert Soigneur niet een beetje mee te liften op de hype?

Meeliften… Als je bedoelt dat we daar voordeel van hebben. Ja, natuurlijk hebben we dat. Dat Soigneur past in de tijdsgeest merkten we in Nederland en België tijdens de voorbereiding en lancering. Maar we proberen er niet op mee te liften om populair, rijk of wat dan ook te worden.

We hebben een liefde voor de fiets, fietsers en verhalen. We maakten al bladen, maar wilden onze ideeën wel eens compromisloos uitvoeren. Daarnaast zijn we heel erg geïnteresseerd naar de uitgeverij van de toekomst en omdat we deze nog niet kenden zijn we die zelf begonnen.

Ik denk dat de lezer waar wij ons op richten een niche markt vertegenwoordigt. Dat vergroot onze kans op succes in de toekomst. En trouwens, ik denk dat het 'volk’ tegenwoordig ook best van mooie spullen houdt.


De eerste editie van Soigneur is te koop op Soigneur.nl, maar hij is in verschillende winkels ook te koop. Voor €10,- per nummer is het zeker niet het goedkoopste magazine, maar als je van wielrennen en de wereld er om heen houdt en naast het dagelijkse wielernieuws op zoek bent naar meer achtergronden in een gelikt jasje? Dan is Soigneur aan jou besteedt.

Soigneur is ook te vinden op Tumblr & op Facebook


Erik Gelderblom

Erik Gelderblom is naast mede-oprichter, editor ook de interactie ontwerper van Fontanel Magazine en Fontanel Jobs. Daarnaast is hij freelance interactive designer. Verder heeft hij een voorliefde voor muziek en wielrennen.