Ben jij net voor jezelf begonnen of loop je weleens rond met die gedachten? Dan is het misschien een goed idee om je aan te melden voor IKSTART.

Vorige week lanceerde IKEA in samenwerking met het Amsterdamse bureau Lemz dit nieuwe initiatief voor startende ondernemers. Een indrukwekkende groep ondernemers met een jonge succesvolle onderneming dragen bij aan dit nieuwe online platform.

Om de werking van de site en de rol van IKEA te begrijpen vroegen we Remco Marinus (creatief directeur) en Niels Pel (strateeg) van Lemz, naar het verhaal achter IKSTART.



Waarom doet IKEA dit?
Niels: Dagelijks starten er in Nederland 125 mensen een bedrijf. En dat in tijden van crisis. De mensen die deze sprong durven te wagen willen we graag een steuntje in de rug bieden.
Remco: Bij IKEA weten ze wat het is om een bedrijf te bouwen en leven ze nog dagelijks naar de basis principes van het verleden. Die kennis hebben we gekoppeld aan praktische tips van succesvolle mensen met een jonge onderneming. Waarom zou iedere starter het wiel opnieuw moeten uitvinden als ze kunnen leren van de ervaringen van mensen die net iets op ze voorlopen?

Wie doen er mee?
Remco: Samen met de mannen van First hebben we prachtige groep ondernemers gevonden met een inspirerend verhaal. We zochten daarbij vooral naar ondernemers die nog niet zo lang bezig waren en dus echt weten wat je in deze tijd nodig hebt om het te maken. Een kleine selectie van de tipgevers: Mathys van Abbe – oprichter van Mobypicture, Ellen Rijntjes – oprichter van tassen- en schoenenmerk FAB, Karo Bagijn – directeur van Brand New Day.

Waarom moeten starters hier tijd voor maken?
Niels: Uit gesprekken met ondernemers weten we dat de eerste maanden van je onderneming chaotisch kunnen verlopen. Alles moet van de ene op de andere dag geregeld worden, afspraken lopen dwars door elkaar heen en elk antwoord levert twee nieuwe vragen op. Daarom hebben we er voor gekozen om het platform niet te laten pushen. We sturen je simpelweg een berichtje via facebook, twitter of linkedin, en bewaren alle tips op een overzichtelijke pagina. Wanneer je als starter tijd hebt kun je inloggen en staan alle nieuwe tips overzichtelijk voor je klaar. Van tips over het indelen van je tijd, tot een simpele hulp bij het ontwikkelen van een elevator pitch. Geen zweverige uitspraken over volhouden, maar een afgewogen hoeveelheid praktische tips die je de eerste 100 dagen direct kunt inzetten.


Jasper  Baartmans

Jasper Baartmans is freelance interactive producer. Dagelijks pendelt hij tussen creatieven, designers, programmeurs en klanten bij de beste bureaus van Nederland en Belgiƫ. Bekijk een selectie van zijn werk op jasperbaartmans.com.