Toen Obama vier jaar geleden werd verkozen tot president was dat mede te danken aan zijn ijzersterke positionering als merk in plaats van als politicus. De Obama campagne was grensverleggend voor de Amerikaanse politiek. Voor het eerst werd design en merkdenken echt serieus ingezet door een politicus. Met name de karakteristieke 'O’ (ontworpen door Sol Sender) en de Hope poster van Shephard Fairey kent iedereen.

Het hele verhaal over de Obama campagne van 2008 lees je
in Designing Obama.

Dit jaar zijn er weer presidentsverkiezingen. Obama zal het opnemen tegen een van de Republikeinen Newt Gingrich, Ron Paul, Mitt Romney of Rick Santorum.

Hebben de Republikeinen geleerd van het merk Obama? Steven Heller, Debbie Millman en Alice Twemlow van The School of Visual Arts in New York leggen alle campagnelogo’s naast elkaar en voorzien ze van kritiek.

Zo wordt er over het logo van Mitt Romney gezegd:


“I’m not sure I believe the tagline.”

De R doet mij vooral aan een kwak tandpasta denken. En misschien is dat ook wel de reden van Romney’s uitstekende gebit.


En over het ongeïnspireerde logo van Rick Santorum:
“The further right you get, the less care seems to have been taken with the visual presentation of a candidate’s image.”

De kans is overigens groot dat we de tandpastareclame nog vaker terug gaan zien, Romney doet het namelijk goed in de voorverkiezingen.

Helaas is er van de Obama 2012 campagne nog weinig bekend. Zo zijn er bijvoorbeeld nog twijfels of het 'Obama 2012’ logo ook tijdens de verkiezingsstrijd gebruikt gaat worden. Als we meer weten, lees je dat natuurlijk op Fontanel.

» Lees het hele artikel op het blog van The School of Visual Arts


Erik Gelderblom

Erik Gelderblom is naast mede-oprichter, editor ook de interactie ontwerper van Fontanel Magazine en Fontanel Jobs. Daarnaast is hij freelance interactive designer. Verder heeft hij een voorliefde voor muziek en wielrennen.