Vorige week lekte het nieuwe logo van het Microsofts operating system Windows 8 uit. Het logo, gebaseerd op de 'Metro’ stijl die al eerder positief verbaasde op de Windows Mobile telefoons, is ontworpen door de New Yorkse tak van ontwerpbureau Pentagram.




Lastig met dit soort logo’s is altijd dat het belangrijk is om het logo in gebruik te zien, dan pas kun je het echt beoordelen. Objectieve onderbouwing daargelaten, mijn eerste aanblik vind het erg degelijk en saai. Vooral de window is weinig iconisch en voelt vreemd door z’n 3dimensionale hoek. Identity blog Brand New had er een pakkende samenvatting over:

The Metro approach relies on the Segoe font family, originally designed by Steve Matteson for Agfa Monotype and later licensed by Microsoft, which has been deployed on most Microsoft materials in the last four or five years. It’s a fine font, but pretty it is not. It’s a kind of middle-of-the-road sans serif without any memorable attributes and with a very peculiar “Default” aesthetic to it.

It works best as a user interface ingredient but as the typography on a logo, it’s extremely underwhelming — pair it with the worst rendition yet of the Windows window and you have a real loser.

Het voelt voor mij wel (getuige hun rijke designhistorie) dat dit voor Pentagram niet het beste project van van het jaar zal zijn. De onderbouwing van Pentagram’s Paula Scher in het interview met FastCo is een mooi voorbeeld van hoe je met mooie woorden van een drol een loempia kunt maken. Wat jullie?

» Nieuwe Windows 8 logo door Pentagram


Thomas Moes

Thomas Moes is naast mede-oprichter en editor ook designer van Fontanel Magazine en Fontanel Jobs. Daarnaast is hij freelance interactive designer voor o.a. de NOS.