Gister hadden we het over YouTube waar elke seconde een uur aan video wordt geüpload. Vandaag komt concurrent Vimeo met een gloednieuwe interface en een bijbehorende (toffe!) introductie video. Mijn 'five cents’ over het nieuwe design:



Your inbox is now your feed

Je ziet dat Vimeo de kracht van de timeline ook inziet (hét verslavende element waar Twitter en Facebook door floreren) waardoor je nu een main feed hebt waarin alle door jou 'gefollowede’ items onder elkaar getoond worden. Dingen die je volgt kunnen bijvoorbeeld mensen, Channels of tags zijn.

Custom video channels

Ik denk dat dat een erg sterke feature kan worden, wel ben ik nog benieuwd hoe ze de samenwerking met 'sites of merken’ verder gaan ontwikkelen. Dit voorbeeld van Nice Type wat ze op hun uitlegpagina gebruiken toont bijvoorbeeld de potentie om Vimeo accounts custom te gaan ontwerpen.

Vormgeving erg leeg

Waar het 'oude’ design van Vimeo alom geprezen werd om zijn vriendelijkheid, simpelheid en heldere kleurgebruik (een fris antwoord op het grijzige YouTube) vind ik het nieuwe design wel erg uitgekleed en bijna saai ogen. De witte achtergrond wordt gecombineerd met kleine lichtgrijze vlakjes en vale kleuraccenten, het lijkt alsof ze bang zijn om grote uitspraken te doen met het ontwerp.

Wie is de designer?

Ik vraag me af of de originele ontwerper (en oprichter) van Vimeo Zach Klein ook verantwoordelijk is voor de nieuwe stijl, weet iemand dat?

» Vimeo.com/new