Bijgaand aan het interview dat vanmiddag live ging met Rob van Hoesel over het ontwerpen van de identiteit voor het Graphic Design Festival Breda vroegen we Circus Family (de makers van de leader van het festival) in het kort wat er belangrijk is bij het maken van de leaders voor zo’n festival.



Jullie zijn verantwoordelijk voor het maken van de leaders voor het GDFB 2012. Wat is er eigenlijk belangrijk bij het maken van zo’n leader?
Je wilt dat een leader het publiek in heel korte tijd enthousiast maakt voor het programma en de visuele stijl van het festival. We hebben gekozen voor een directe vertaling van de heldere visuele stijl, die leidde tot een eenvoudige en visueel zeer sterke animatie. Dit hebben we ook doorvertaald in audio: specifiek gemaakt en afgestemd op de visuals.

Konden jullie een beetje uit de voeten met de huisstijl elementen?
Ja, het was heel prettig om eens te werken met een toolkit van grafische elementen waardoor we ons helemaal konden richten op de animatie. De stijl lag al klaar als het ware en de opgave was om het thema goed te vertalen naar bewegend beeld.

Wat voor ‘visual story’ vertellen de leaders die jullie hebben gemaakt?
We hebben gekozen voor een dubbele opzet. Zes korte leaders, twee daarvan gaan meer in op het thema, vier meer puur visueel. Samen vormen ze het hele thema van het GDFB: Search, Find, Like, Share.

Hieronder kun je alle korte leaders checken!


Thomas Moes

Thomas Moes is naast mede-oprichter en editor ook designer van Fontanel Magazine en Fontanel Jobs. Daarnaast is hij freelance interactive designer voor o.a. de NOS.