Kerstmis zit er weer aan te komen en dus ook al het commercieel geweld dat daarbij komt kijken. Heerlijke mierzoete commercials met lachende mensen en een hoop premium producten bij het haardvuur. Nou misschien niet dit jaar…

Als de eerste warenhuis commercials uit de UK een voorbode zijn wordt het dit jaar een realistische kerst. Was vorig jaar de trend nog gewoon; slowmotion beelden van voedsel, lachende kinderen en een sh*tload aan sleebel jingles, dit jaar ziet de periode voor kerst er in ieder geval iets minder romantisch uit.

Zowel ASDA als Morrisons kiezen ervoor om het leed in beeld te brengen dat mum moet doorstaan voor de kerst. Morrison kiest voor een bijna depressief makende sfeer maar sluit mooi af. ASDA’s commercial gaat iets korter door de bocht. Zo kort zelfs dat ze hun excuses hebben aangeboden aan alle mensen die, naast mum, mee helpen aan het kerstdiner.

Ik ben benieuwd wat we van Albert Heijn, Jumbo, Plus en Dirk kunnen verwachten. Er is vast wel een lezer die ons daar meer over kan vertellen, toch?


Jasper  Baartmans

Jasper Baartmans is freelance interactive producer. Dagelijks pendelt hij tussen creatieven, designers, programmeurs en klanten bij de beste bureaus van Nederland en België. Bekijk een selectie van zijn werk op jasperbaartmans.com.