Illustrator Gijs Kast ken je misschien nog wel van de Komkommertijd special vorige zomer op Fontanel.

Om zijn grenzen te verleggen woont en werkt Gijs op dit moment voor een half jaar in Istanbul. Zijn plan is om te starten met de productie van een nieuw boek; een soort geïllustreerde documentaire over de Turken. Het startpunt voor zijn onderzoek is de Turkse handelsgeest en de handel op straat in het bijzonder. De bruisende stad en levendigheid op de Istanbulse straten zijn voor een illustrator als Gijs een goudmijn.

Komende weken maakt hij speciaal voor Fontanel een serie toffe illustraties.


Deel 2: Stapelen

“Turkse verkopers laten graag zien wat, en vooral hoeveel, ze in de aanbieding hebben. Handel wordt vaak gestapeld en handelaren lopen rond met enorme trossen spullen. Winkeliers bouwen bergen voor hun winkels en ook de leveranciers sjouwen stapels dozen om de winkels te voorzien. De komende tekeningen gaan over dit 'stapelfenomeen’.”













Deel 1: Simit

Simit is een Turks broodje wat overal op straat te krijgen is en iedereen eet het. Gijs heeft een paar dagen de Simit verkopers gevolgd. Zo wil hij door middel van het broodje de Turken in beeld brengen…



Simit 1.4: Gijs: “Marti kizi (meeuwen meisje). De Simit wordt niet alleen gebruikt om zelf op te eten, maar ook om de meeuwen te voeren. Turkse meeuwen bij de Galata brug zijn zeer bedreven in het vangen van stukjes brood. Deze Turkse schone demonstreert hoe het werkt.”




Simit 1.3: Gijs: “Dit is de kar van Savaş, waarmee hij schreeuwend door de straten rijdt. Hij verkoopt ook heerlijke smeerkaas (Taze Peynir) om de Simit in te dippen. Dit alles voor slechts 2 tl.”




Simit 1.2: Gijs: “In Istanbul heb je geen wekker nodig, elke ochtend word ik gewekt door de lokroep van Savaş. Savaş is een jongere simit verkoper, hij loopt rond met zijn kar en schreeuwt keihard “SIMIIIIIIIIIIIIIIIIIT”.”




Simit 1.1: Gijs: “Dit is Barış Abi hij verkoopt Simits op straat in Istanbul. Zijn kar staat in de wijk Şişli, waar hij een van de oudste straatverkopers is. Hij hanteert geen luidruchtige of agressieve verkooptechnieken, in tegenstelling tot zijn jongere collega’s…”