In maart lanceerde SNS REAAL haar online jaarverslag. Naast verschillende middelen ontwikkelde Fabrique ook een toffe animatie: het jaarverslag in twee minuten. Creative director Ronnie Besseling vertelde ons over de geboorte van het idee en nam ons mee in de making of.

Het thema voor het jaarverslag is: Eenvoud is mensenwerk. In de eerste gesprekken over het jaarverslag werd er als snel gesproken over eenvoud: het jaarverslag begrijpelijk maken voor een breed publiek. Niet alleen voor analisten. Waarom niet samenvatten in één minuut? Voor de jaarverslag newbees onder ons. Een jaarverslag voor een bedrijf als dit bevat gemiddeld 100 pagina’s. Na een kort onderzoek kwamen we erachter dat een normaal mens 100 woorden per minuut uit kan spreken.


Samen met copywriter Robin Kemme en de klant zijn we gaan schrijven aan het script. Er moest genoeg ruimte inzitten voor een creatieve visualisatie na goedkeuring van de raad van bestuur. We zijn er in geslaagd om 100 pagina’s terug te brengen naar uiteindelijk 200 woorden.


Voor de visualisatie van het script hebben we het thema ‘Eenvoud is mensenwerk’ letterlijk genomen. In samenwerking met motion graphic designer Jeroen Krielaars en C41 besloten we om de belangrijkste animaties te laten uitvoeren door mensen. In een witte studio, zonder fancy camerawerk maar juist zo gefilmd dat het één lange opname lijkt. Om de animatie af te maken, schakelden we Lullatone in. De mensen daar experimenteren graag met zelfgemaakte instrumenten en hebben een voorkeur voor minimale geluidjes zonder dat het saai word.

Bekijk hier het resultaat: