Wanneer je een nieuwe stad bezoekt is het handig als je al tips krijgt van vrienden die er waren of wonen. Het is leuker om op pad gaan en al weten waar je terecht kan voor de beste koffietentjes, clubs of parken.

Soms proberen merken die vriend te zijn. Zo heeft Nike in 2010 geprobeerd om je met True City wegwijs te maken in een stad. Ook de Telefoongids probeerde in samenwerking met de Nederlandse start-up Whatser een rol te spelen. Beide initiatieven zijn niet meer bereikbaar dus ik ben benieuwd wat daar de status van is.

Er zijn gelukkig genoeg andere plaatsen hiervoor. Kijk bijvoorbeeld naar SpottedByLocals.com en Gidsy.com. Ook FourSquare ben ik na de update van deze maand weer in de gaten gaan houden.

Maar nu heeft een groepje Duitse studenten met LiquiData een leuk voorstel gedaan om op een andere manier informatie over een stad te zien en te delen. Met hun multi-touch applicatie is het mogelijk je routes in kaart te brengen. Zo heb je een overzicht van wat je al gezien hebt en krijg je suggesties van anderen over spots die je niet mag missen. Hoe tof zou het zijn als je dit over een jaar in je hotel lobby aantreft?


Jasper  Baartmans

Jasper Baartmans is freelance interactive producer. Dagelijks pendelt hij tussen creatieven, designers, programmeurs en klanten bij de beste bureaus van Nederland en België. Bekijk een selectie van zijn werk op jasperbaartmans.com.