De Volkskrant kwam afgelopen zaterdag met een nieuw katern: de V. Wat ooit een tegenantwoord op de NRC Next zou zijn, is uiteidenlijk een dagelijkse rubriek geworden, gestoken in het hart van de Volkskrant. Luis Mendo heeft samen met een team van de Volkskrant een stijl neergezet dat heerlijk 'nu’ overkomt. We stelden hem drie korte vragen over de V.


Kun je in het kort uitleggen wat V is?
V is een mix van cultuur, media en modern leven. Het nieuwste katern van de Volkskrant dat dagelijks de vinger aan de pols houdt op de gebieden die het leven aangenaam en interessant maken.

Wat zijn de uitgangspunten van het ontwerp geweest?
We wilden dat de rijkheid aan thema’s aanwezig werd. Dat je goed kon zien dat er veel te beleven was. Dit is een dagelijks katern, tussen al de oorlog en crisis nieuws van de krant, dus het werd ook onze insteek om een positive gevoel te creeren als tegengewicht.

Welke voorbeelden dienden voor jou ter inspiratie?
Mijn inspiratie komt me altijd van andere hoeken die niets te maken hebben met grafisch ontwerp. Voor deze opdracht was het Steve Buscemi en Boardwalk Empire de grootste inspiratiebron.

Volksrant - de V Volksrant - de V Volksrant - de V Volksrant - de V Volksrant - de V Volksrant - de V