'Agency of the Year’ Lava heeft onlangs de nieuwe huisstijl voor De Balie gepresenteerd. Een prachtige oplossing, lekker simpel en door de visuele vrijheid die de huisstijl mogelijk maakt zal het me niet snel gaan vervelen.

Hans Wolbers, directeur Lava, geeft Fontanel wat achtergrond over de aanpak van het project.

“De Balie had een merkprobleem. Werd als een links elitair bolwerk gezien. Te hoogdrempelig. De Balie liet een onderzoek doen. Aanbeveling daaruit was een nieuwe huisstijl. Toen kwamen ze bij ons. We hebben het logo niet veranderd, maar alleen de rode letter weer gewoon zwart gemaakt. Het probleem zat helemaal niet in het logo. Maar er ontbrak alleen wat. Een bepaalde eigenheid. De Balie gaat over actualiteit, urgentie en duiding. Toen dachten we: onderstrepen. Mensen onderstrepen datgene wat ze belangrijk vinden. Daarmee was het idee geboren. Onderstrepen werd de visuele stijl. En vanuit zo’n vertrekpunt ontstaan dan zoveel mogelijkheden. Dat is nu een dynamische stijl”.

Meer beeldmateriaal hieronder. Wat vind jij?