Het zal je niet ontgaan zijn, rond het EK wil iedereen inhaken op de oranjegekte. De een schrijft een tenenkrommend lied, de een ander stopt een bus vol met lekkere wijven.

Achtung! ontwikkelde voor Volkwagen Das Interland. Het is een dik geproduceerde game waarbij je tegen échte Duitsers speelt. Via Facebook of een iPhone/Android app kun je het opnemen in een penaltyduel tegen onze oosterburen (zij spelen Das Länderspiel).

Voor iedere shoot out wordt een Nederlandse fan live gekoppeld aan een Duitser en omgekeerd. Om de wachttijd voor spelers tot een minimum te beperken werd een aangepaste backend ontwikkeld die Facebook gebruikers onderling koppelt maar ook aan spelers op de mobiele apps en vice versa. De tussenstand is live te volgen op schermen op de grote NS stations door heel Nederland.

Kosten noch moeite zijn gespaard om deze campagne neer te zetten. Ik ben in ieder geval erg gecharmeerd van het concept en manier waarop dit is aangepakt. Het voelt als een campagne die ik eerder van een groot Scandinavisch bureau had verwacht. Respect daarvoor dus!

De Art Direction is gedaan door Daniel Sytsma, het design door Rasmus Stenbergh en de gelikte animaties zijn van de hand van Colorbleed. Colorbleed ken je misschien nog wel van de impressive korte film Mac 'n’ Cheese.

» Speel Das Interland op Facebook.



Erik Gelderblom

Erik Gelderblom is naast mede-oprichter, editor ook de interactie ontwerper van Fontanel Magazine en Fontanel Jobs. Daarnaast is hij freelance interactive designer. Verder heeft hij een voorliefde voor muziek en wielrennen.