Alweer voor het derde jaar op rij brengt CLEVER°FRANKE de Weather Chart uit. Ook dit jaar is het weer een prachtig gedrukte poster geworden met weer de nodige infographicporno. Op de poster is te zien wat voor weer het het in 2011 is geweest. Dus hoeveel zon is er geweest, hoeveel neerslag is er gevallen en hoe hard heeft het gewaaid.

Dit jaar kun je op de poster ook zien wat het 'weersentiment’ is geweest gedurende het jaar. Hoe dat allemaal precies in z’n werk gaat? Dat hebben we C°F zelf gevraagd. We geven drie van deze Weather Charts weg, hoe je er een kunt winnen, lees je na dit interview.


Dit is alweer de derde weerkaart van jullie op basis van de weerdata van het KNMI, heeft het KNMI jullie inmiddels al ingehuurd?
Het KNMI heeft ons vorig jaar uitgebreid rondgeleid, wat erg leuk was. Dit jaar zijn we uitgenodigd om ons onderzoek nader toe te lichten, maar ze hebben ons helaas nog niet ingehuurd… maar wat niet is kan hopelijk nog komen! :-)

Dit jaar hebben jullie een laag 'betekenis’ toegevoegd, het weersentiment. Hoe hebben jullie dat gedaan? Hoe meet je sentiment? En hoe visualieer je dat?
We zijn lange tijd opzoek gegaan naar een partij die deze social media data kon aanleveren. Dit omdat je, bijvoorbeeld van twitter, slechts twee weken historische data online kan vinden. Wij wilden echter de social media data van héél 2011 hebben. Uiteindelijk zijn wij hiervoor in contact gekomen met Finchline. Zij slaan alle Nederlandse social media data van het hele jaar op en ze vonden het leuk om mee te werken aan deze editie.




Het probleem voor hen was dat wij enkel de data wilden hebben die over het 'het weer’ ging. Dus in de zin van van de toestand buiten en niet in de zin van wederkerigheid. Dit zorgde ervoor dat zij hun algoritmes waarmee zij de data vergaarden behoorlijk moesten verfijnen (een ingewikkeld werkje).

Vervolgens kregen wij 714.843 social media berichten binnen waarvan wij nog het sentiment moesten bepalen. Daarvan hadden we vooraf bedacht dat we dat zelf met de hand gingen doen (verwachtende dat we ±10.000 berichten zouden ontvangen).

Toen dit er 714.843 bleken te zijn hebben we toch maar de hulp gevraagd van Ai-Applied (AI-applied.nl), zij zijn gespecialiseerd in het schrijven van algoritmes om sentiment in kaart te brengen. Zij hebben vervolgens een speciaal algoritme geschreven om alle berichten te classificeren (in positieve, neutrale en negatieve berichten). Uiteindelijk hebben wij deze geclassificeerde data gebruikt om onze analyses mee uit te voeren (ter illustratie; een van onze iMacs heeft 1,5 dag aangestaan om enkel deze data in een voor ons bruikbare database te plaatsen).




Zou dit project ook net zo leuk zijn voor het weer in Haïti?
Ik weet niet of er wel voldoende geklaagd wordt in Haïti. De internetpenetratie ligt daar een stuk lager en mogelijk zou het kunnen dat mensen daar wat meer van het weer genieten en wat minder met social media bezig zijn, maar dat is slechts een vermoeden.

Daarnaast heeft Haiti een tropisch klimaat (doordat het dichter bij de evenaar ligt) hierdoor zijn de verschillen in temperatuur minder. Wel zou je mooi het regenseizoen in de data kunnen zien (die een half jaar duurt en grote pieken heeft).

Ik ben dan ook wel direct benieuwd of er een correlatie zit tussen die regen (die er geregeld valt gedurende een half jaar) en de hoeveelheid negatieve bericht. Ik zou me goed kunnen voorstel dat dit aan het eind van de het regenseizoen niet meer zoveel invloed heeft. Ook interessant zou zijn om daar orkanen in kaart te brengen, iets wat in Nederland maar eens in de 50 jaar nut heeft…

» CLEVER°FRANKE Weather Chart

Wil je een van de drie Weathercharts winnen?

Volg Fontanel op Facebook en vertel ons waarom juist jij die poster moet winnen.


Erik Gelderblom

Erik Gelderblom is naast mede-oprichter, editor ook de interactie ontwerper van Fontanel Magazine en Fontanel Jobs. Daarnaast is hij freelance interactive designer. Verder heeft hij een voorliefde voor muziek en wielrennen.