'Sleeve designed by Peter Saville’ is een chronologische visuele ode aan het werk van de grootmeester Peter Saville. Saville begon zijn carrière als grafisch ontwerper ooit bij het eveneens startende Factory Records label.

Dit is prachtig geportretteerd in de film 24 Hour Party People en beschreven in diverse boeken. In het kort gezegd: de jonge kunstacademiestudent Saville klopt aan bij Tony Wilson , die o.a. mede-eigenaar en manager was van Factory Records om zichzelf te pitchen.

Maar in plaats van een portfolio met eigen werk mee te nemen, laat hij Wilson alleen een boek van de hand van Jan Tschichold zien. Hij vertelt gepassioneerd waarom hij zo geïnspireerd is door het werk en de gedachtengang van Tschichold.

Hierdoor weet de jonge Saville Wilson zó te overtuigen van zijn passie, inzicht en kunnen dat Wilson hem de (inmiddels iconische) promotieposter laat ontwerpen voor het Factory Records openingsfeest dat gehouden wordt in de (inmiddels legendarische club) 'The Haçienda’.

Hierna vervult Saville voor Factory Records tot beginjaren negentig de rol van grafisch ontwerper en art director. Hierdoor is hij vrij bepalend geweest voor de visuele identiteiten van bands zoals OMD, Joy Division, New Order, Suede, Pulp en zo een grote stempel heeft gedrukt op de visuele cultuur die hieruit weer ontstaan is.

Zou er ooit een 'Think Different’ clip gemaakt worden met allemaal invloedrijke grafisch ontwerpers, dan zou Peter Saville hier zeker in voorbij moeten komen…

» Sleeve designed by Peter Saville











Jean-Louis Denis Strijbosch

Jean-Louis Denis Strijbosch is een bevlogen ‘vak idioot’, iemand met een grote passie voor de vele facetten van het ontwerp vak. Hij is o.a. werkzaam geweest bij Belkin’s Innovation Design Group in Los Angeles en bij Koeweiden Postma.